VVS spørgsmål - Fjernvarme - ventetid på varm vand

Hej. Jeg har lige fået uddkiftet min gamle gennemstrøms vandvarmer med en Redan Akva Lux II. Pga meget lang ventetid på varm vand. Af samme omgang blev den gamle cirkulations pumpe ombyttet da den ikke virkede. Den nye er en Grundfos comfort auto adapt. Problemet er at den kører konstant når den er på adapt eller på temperatur. Når man tænder for det varme vand slukker den dog efter noget tid, hvorpå den tænder igen når rør bliver kolde. Der kommer varm vand, men det kommer først efter 1 minuts tid. Selve forsynings røret fra varmeren op til tappestederne er ca 22mm udvendig og 18mm indvendig og galvaniseret. Der hvor retur røret kommer på fornynings røret er der monteret noget som hedder en "lyn tee" (tror jeg) og der bliver retur røret til pex og af hvad jeg kan måle mig til er den udvendig 12mm og på pex slangen står der linpex 12x2. Kan det være at grunden til at comfort pumpen kører hele tiden og at der er ventetid på varm vand. Altså at retur/cirkulations rør er mindre i størrelse end selve forsynings røret? Er der nogen som har et bud? Tak

Rør er isoleret
Ifølge producent af pumpe skulle varm vand komme med det samme når der er cirkulation.

Mvh Leif. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo en selvfølge at med et mindre rør kommer der mindre vand igennem, ellers skal trykket være væsentligt højere på det tynde rør og det bliver det ikke.
Hvis det er et storkøkken du har kan det betale sig med cirkulerende varm vand, er det til almindeligt brug er det blot en fordyrelse af dit forbrug, da vandet der cirkulere bliver nedkølet og skal så opvarmes hele tiden. Jeg har en almindelig 50 l. vandvarmer og det tager ca. 30 sekunder før det varme vand er ude i køkkenet, det er dog stadig meget billigere end dit anlæg.
Hej,

Mener du at dit er billigere i drift end mit, eller at det er billigere end de produkterne som jeg har fået monteret? Nu er det monteret i kælderen så det er et stykke afstand til det sidste tappested som er køkkenet. Vil tro det er derfor at der i sin tid er blevet lavet cirkulation til brugsvandet.

Mvh
Leif
Min varmtvands beholder sidder i badeværelset der er i den ene ende af huset, køkkenet er i den anden ende. Ja jeg er ret sikker på at det er ret meget dyrere at vandet skal cirkulere hele tiden, i forhold til at jeg tapper direkte fra beholderen. Skulle jeg vælge gennemstrømnings vandvarmere ville jeg have en i køkkenet og en i badeværelset, for her gælder det om korteste tid du bruger vand.
Det er langt dyrere at køre med cirkulation på det varme vand, da det som nævnt skal opvarmes for hver omgang. Man kan jo også kun lave cirkulation hvis der er et kredsløb. Det har jeg ikke. Jeg har varmeveksler og bruger så meget vand inden der er varmt vand i hanerne : køkken : 14 l, badev. : 8-9 l, bryggers : 2-3 l. Det er billigere at koge en kande vand i køkkenet når man kun skal bruge lidt varmt vand. Selv om det koster 50 øre pr. liter, så er det sikkert billigere end hvis der var cirkulation. Jeg vil tro at mit forbrug til varmt vand kun udgør 10% af den samlede fjernvarmeudgift (ud fra at jeg har lukket for varmen fra maj t.o.m. september)..
Meningsforstyrende : vand koster 5 øre pr. liter inden opvarming og ikke 50 øre som jeg komtil at skrive.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis