Stiga Park - Dårlig motorgang

Hej

Jeg købte for 1½ års tid siden en brugt stiga park, jeg vil tro den er fra start/midt 1990'erne. Den er med en 11hp Briggs & Stratton motor.

Motorgangen har aldrig været helt i orden på den, men når den bliver varm efter et par minutter plejer den at køre ok.

For et par dage siden kørte jeg den tør for benzin, og da jeg ville starte den igen gik det meget dårligt og jeg måtte bruge 3-4 forsøg, jeg kørte den på plads og lod den stå.

I går da jeg skulle bruge den igen ville den slet ikke starte. Starteren tørner fint rundt men motoren ville ikke starte. Jeg prøvede at se om der var gnist på tændrøret, men jeg havde ikke nogen til at hjælpe mig, så jeg kunne ikke se tændrøret samtidig med at jeg betjente starteren. Men der er et nyt tændrør på som kun har kørt 3-4 timer i motoren.

I eftermiddags prøvede jeg så at starte den igen og der startede den som den plejer...

Men jeg vil jo gerne problemet til livs, og vil gerne have en bedre motorgang, trækkraften har heller aldrig været imponerende, der skal ikke så meget langt græs til før den har svært ved ikke at gå ned i omdrejninger selv i 1. gear.

Jeg har lagt et par videoer på youtube så man kan høre motorgangen:

http://youtu.be/hE0IjQtsb44
http://youtu.be/S8Ic6L6Ufk8

Det lyder næsten som den kun tænder ½-delen af gangene, jeg synes også der lugter af uforbrændt benzin når den kører, kan det tyde på tændspolen skal skiftes?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv sådan en ældre Stiga Park, for mig lyder det snarere som om den trænger til et olie skift, og brug så en 10/40 motorolie istedet for den tynde 5/40 der sælges til dem. Min har fået en mere kultivere gang i alle områder efter jeg skiftede til den olie.
Skrevet af Håndværkeren på 21 maj 2013 17:40
Jeg har selv sådan en ældre Stiga Park, for mig lyder det snarere som om den trænger til et olie skift, og brug så en 10/40 motorolie istedet for den tynde 5/40 der sælges til dem. Min har fået en mere kultivere gang i alle områder efter jeg skiftede til den olie.

Der er skiftet olie for 2-3 uger siden, og oliestanden er kontrolleret flere gange så jeg kan ikke forestille mig det skulle være problemet...
Det er ikke anbefales værdigt at bruge en multigrade olie som en 10W-40, sådan en Briks & Stratton har det bedst med en SAE 30 olie. (det er dog ikke noget der har indflydelse på motorgangen)
Du kan prøve at pudse svinghjulet rent for rust udvendigt, samt polerne på tændspolen der ligger ind mod svinghjulet.
Sæt et stykke papir mellem tændspole og svinghjul, og spænd tændspolen fast, så den sidder så tæt på svinghjulet som muligt.
Det kan give en kraftigere gnist--

Prøv at tjekke om karburatoren er spændt fast, kan gå løs.
Hvis ventilerne er for stramme, så de ikke lukker helt, kan det også være det.

Lyden er desværre svær at tyde på mine to computere, men i mine ører lyder det som om motoren ikke vil tage ret mange omdregninger. Grunden kan være flere men jeg hælder mest til et gaskabel der ikke er strammet ordenteligt op eller en misjustering af karburatoren. Mange af den type motore er er forsynet med en justerbar strålespids der sidder under svømmerhuset. Prøv eventuelt at mengelere lidt med den hvis ......... Virker regulatoren på motoren ordentelig ? Er den samlet korrekt ? Du kan finde en tegning på følgende link: www.briggsandstraton.com (kan desværre ikke få linket til at virke lige nu men det kommer sikkert senere)

Endelig plejer der at sidde et filter mellem karburatoren og tanken, dette kan være stoppet, herunder er benzinhanen åbnet helt ? Det kan du tjekke ved at tage slangen af nede på karburatoren og benzinen komme i en lind strøm, plejer at definere udtrykket som mindst 1 dl hver andet minut.
 
Startproblemer, var tændrøret vådt da det kneb med liv ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af je__ns på 21 maj 2013 19:38
Det er ikke anbefales værdigt at bruge en multigrade olie som en 10W-40, sådan en Briks & Stratton har det bedst med en SAE 30 olie. (det er dog ikke noget der har indflydelse på motorgangen)
Du kan prøve at pudse svinghjulet rent for rust udvendigt, samt polerne på tændspolen der ligger ind mod svinghjulet.
Sæt et stykke papir mellem tændspole og svinghjul, og spænd tændspolen fast, så den sidder så tæt på svinghjulet som muligt.
Det kan give en kraftigere gnist--

Prøv at tjekke om karburatoren er spændt fast, kan gå løs.
Hvis ventilerne er for stramme, så de ikke lukker helt, kan det også være det.

Det er også SAE30 olie jeg har hældt i den. Jeg har prøvet at pudse svinghjulet rent med noget sandpapir, uden forskel, det kan dog godt være den skal have med en stålbørste for at komme helt i bund.

Jeg vil prøve at pille skjoldet af motoren og justere tændspolen og se om det gør noget ved det...

Annonce
Skrevet af Nitter på 21 maj 2013 20:55
Lyden er desværre svær at tyde på mine to computere, men i mine ører lyder det som om motoren ikke vil tage ret mange omdregninger. Grunden kan være flere men jeg hælder mest til et gaskabel der ikke er strammet ordenteligt op eller en misjustering af karburatoren. Mange af den type motore er er forsynet med en justerbar strålespids der sidder under svømmerhuset. Prøv eventuelt at mengelere lidt med den hvis ......... Virker regulatoren på motoren ordentelig ? Er den samlet korrekt ? Du kan finde en tegning på følgende link: www.briggsandstraton.com (kan desværre ikke få linket til at virke lige nu men det kommer sikkert senere)

Endelig plejer der at sidde et filter mellem karburatoren og tanken, dette kan være stoppet, herunder er benzinhanen åbnet helt ? Det kan du tjekke ved at tage slangen af nede på karburatoren og benzinen komme i en lind strøm, plejer at definere udtrykket som mindst 1 dl hver andet minut.
 
Startproblemer, var tændrøret vådt da det kneb med liv ?

Motoren tager de omdrejninger den skal, det passer meget godt ift. andre Stiga Park jeg kørt tidligere, kablet er også justeret så den kan give max gas. Jeg tror også den får den mængde benzin den skal have, den bruger ihvertfald rigeligt når den kører og tændrøret blev vådt da jeg havde problemer med at få den startet.

Det kan dog godt være jeg skal prøve at justere på karburatoren for at se om det vil hjælpe på motorgangen, jeg tror dog ikke det hjælper, som man kan høre på videoen, så går den lidt vilkårligt, som den mangler kraft hver 5-10 sekunder når den får fuld gas.
Skrevet af mkaltoft på 21 maj 2013 22:01

Motoren tager de omdrejninger den skal, det passer meget godt ift. andre Stiga Park jeg kørt tidligere, kablet er også justeret så den kan give max gas. Jeg tror også den får den mængde benzin den skal have, den bruger ihvertfald rigeligt når den kører og tændrøret blev vådt da jeg havde problemer med at få den startet.

Det kan dog godt være jeg skal prøve at justere på karburatoren for at se om det vil hjælpe på motorgangen, jeg tror dog ikke det hjælper, som man kan høre på videoen, så går den lidt vilkårligt, som den mangler kraft hver 5-10 sekunder når den får fuld gas.
Tja, alt i alt er der meget der tyder på din motor går på en alt for fed benzinblanding.

På din type B&S motor er tændingen utrolig stabil såå den ville jeg personlig ikke røre ved får der OVERHOVEDET ingen gnist er !!!!!!! 

Olietypen du har på motoren er ej heller skyld i din motor går dårligt, bruger selv en billig halvsyntetisk 10 eller 15/40 til alle mine B&S motore uden det giver anledning til et unormalt stort olieforbrug. Det er derfor ikke nødvendigt at bruge en SEA 30.
 
Øh, i hvilken stilling står gashåndtaget når du klipper plæne (motoren arbejder) ?




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Min 11 HK B&S bruge rigtig meget olie da jeg brugte 10W-40, blev så anbefalet at købe den originale B&S SAE olie, det nedsatte olieforbruget rigtig meget


Har du renset/udskiftet luftfiltret?

Så må din motor have været godt slidt, jeg har ikke noget olie forbrug på min.
Skrevet af Nitter på 21 maj 2013 22:30
Tja, alt i alt er der meget der tyder på din motor går på en alt for fed benzinblanding.

På din type B&S motor er tændingen utrolig stabil såå den ville jeg personlig ikke røre ved får der OVERHOVEDET ingen gnist er !!!!!!! 

Olietypen du har på motoren er ej heller skyld i din motor går dårligt, bruger selv en billig halvsyntetisk 10 eller 15/40 til alle mine B&S motore uden det giver anledning til et unormalt stort olieforbrug. Det er derfor ikke nødvendigt at bruge en SEA 30.
 
Øh, i hvilken stilling står gashåndtaget når du klipper plæne (motoren arbejder) ?



Ok, men jeg vil i dag så starte med at prøve at justere karburatoren og se om det hjælper...

Når jeg klipper giver jeg motoren så mange omdrejninger jeg kan uden den lyder forkert.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis