Garagegulv toplag

Nu har jeg brugt lidt tid på at udbedre et meget slidt og hullet gulv i min garage.
Jeg bruger garagen til værksted, så gulvet skal være forholdsvis fladt og nemt at feje/vaske/rengøre.

Men mit problem ligger i, at de fleste producenter at gulvmaling ikke vil give nogle garantier, da det ikke kan udelukkes at der kommer frost i gulvet. Desuden tror jeg ikke der er nogen form for isolering eller dampspærre.

Så mit problem er lidt at jeg ikke ved hvad jeg skal stille op med et sådant gulv?

På den ene side, virker det jo dejligt nemt at kaste en gang epoxy ud over det, men hvad med opstigende fugt ?
På den anden side, kunne en god sokkelmaling, der er diffusions åben måske være en løsning ?

Jeg har også været inde over Lindolie, som jo kan ånde, men vil det slides for hurtigt, og igen hvad med frost og op trængende fugt?

Jeg er ikke interesseret i at lægge fliser/klinker oven på gulvet, og NEJ, jeg banker det heller ikke op, for at lægge et nyt gulv 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med at male et autogaragegulv er en never ending story. Har prøvet det i flere afskygninger og brugt mange penge på det.

Jeg har en automekanikerven, som er betydelig klogere end mig, som fra start for 35 år siden, lagde klinkegulv. Det fungerer bare perfekt den dag i dag, hvor mit nu opgivede gulv ligner løgn.
Nu er jeg bare blevet for gammel, stiv og doven til at bringe det i orden, men må dagligt ærgre mig over min fejlbeslutning.
Synd for dig, at du ikke vil overveje klinker!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg syntes bare ikke at klinker er særligt velegnede da jeg har flere maskiner, som skal kunne flyttes rundt.
Da de ikke har verdens største hjul, vil de ramme fugerne og sætte sig...

Så kunne man selvfølgelig skifte hjulene, men nu har jeg bygget fræsebord, rundsav og et stort bord i samme højde, så de kan bruges i forlængelse af hinanden. Da de ikke alle har samme konstruktion mht hjulene, ja så bliver det svært.

Jeg kommer mest til at arbejde med træ, så det at skulle feje et gulv med en masse fuger, kan jeg også se som et problem. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af PinkHenrik på 21 maj 2013 13:11


Jeg kommer mest til at arbejde med træ, så det at skulle feje et gulv med en masse fuger, kan jeg også se som et problem. 

Med en tilpas blød kost er det vel til at komme over.
Hvad så med de huller der hurtigt bliver i malingen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Tjaa jeg ved det ikke... jeg håbede måske i mit stille sind at der var nogen der havde "de vise sten"

Jeg er stadig lidt tændt på ide'en om lindolie, men har ikke kunnet finde nogle gode forklaringer på det.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ktm har ret - klinker holder og det fungerer.

I vores garage/værksted er der hårdtbrændte klinker med relativt skarpe kanter, fugen er lagt helt op til kanten af klinkerne = ingen fordybning så der samler sig minimalt støv. I den tid vi har haft huset (8 år) er 1600Kg stationcar kørt dagligt ind i samme position, sliddet kan ikke ses ift nabo-klinkerne.

Det er det eneste gulv jeg ikke har skullet renovere på i vores hus og det har lagt siden 69 - farven ville jeg ikke selv have valgt men måske kommer de på mode igen hen over tid ;-)

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg kan jo godt se at det trækker i retning af klinker, men hvad med opstigende fugt ?

I vores kælder (inden jeg renoverede den og lavede omfarts dræn) havde vi "sjove" opblomstringer af nogle kalk lignenede ting i fugerne på gulvet, pgra grund fugt og dårlig udluftning. 
Jeg kan jo være lidt nervøs for at "spærre" gulvet inde i en tæt overflade, for vil fugten så stige op i sokkel/vægge?
Da det jo bare er en garage, tvivler jeg meget på om den er bygget efter nogle retningslinjer, for der er ihvertfald ikke noget uder gulvet

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mon ikke fliser/klinker bedre kan klare jordfugt end et lag maling/epoxy?
Der er efterhånden ikke mange gode argumenter for at male gulv ift. klinker!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo, men det var jo også mit argument i første omgang, mht epoxy,  hvad med jordfugten ?

Der er jo ingen ide i at lave en "fugtspærre" på den forkerte side, hvis det betyder at mine vægge bliver fugtige, med svamp eller råd til følge 



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis gulvet ikke virker fugtigt nu, tror jeg ikke det vil give problemer.
Ellers find nogle uglaserede klinker, så kan gulvet stadigvæk ånde.

På mit tidligere arbejde fik vi lagt en slags flydespartel på, det var armeret med net, og ca 10mm tykt, og blev helt jævnt og glat.
Det blev også brugt til truck køreveje, hvor der blev kørt med meget tungt materiel, så det var utroligt holdbart.
Der blev fræst ca 10mm af betongen, men det var nok mest for at holde nivuet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også