Valg af beton til støbning af punktfundamenter

Hej alle jer derude 

Jeg skal opføre en anneks bygning på vores sommerhus grund. Jeg skal støbe 15 stk. punkt fundamenter a´ 50 cm dyb og ca. 15 cm i diameter. 

Annekset er 16 m2. 

Hvilke produkt kan jeg bruge. Skal helst være et færdigblandet produkt, hvor jeg kun skal tilsættes vand.

Hilsen
LRS 

Hilsen
LRS
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg var dig, ville jeg tage et pælebor og gå 90 cm ned.

Jeg har fundet dette, Weber stolpebeton. Det er vist til at have med at gøre.

Go' fornøjelse.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
50 cm er ikke nok og overholder ikke lovgivning på min. 90 cm.
Derudover skal fundamenterne ALTID føres til bæredygtiglag, også hvis den findes 2-3 m under terræn.

En Ø 15cm fundament i 900 mm i dybder er ikke nok til at kunne modstå sug fra tagkonstruktionen og du bliver nødt til at foankre taget i terrændækket.

Til fundamenterne vil jeg bruge beton svarende til C20P-N16

Må lige spørge...
Art-tek: du siger at Ø15 cm i 90cm dybe ikke er nok til at holde taget. Hvad er så den korrekte dimensionering?
Du må ikke bruge stolpebeton da det er et blandingsprodukt. Det kan indeholde 25% mørtel eller klæber eller ligende produkter. Det er ikke velegnet til den slags opgave overhovedet. Det kan kun bruges til hegn og sådan noget.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt på 15 jul 2013 21:38
Du må ikke bruge stolpebeton da det er et blandingsprodukt. Det kan indeholde 25% mørtel eller klæber eller ligende produkter. Det er ikke velegnet til den slags opgave overhovedet. Det kan kun bruges til hegn og sådan noget.

Hvilket "færdigprodukt" bør man så købe, når stolperne skal "over jorden"? Står selv og skal støbe og vil meget gerne undgå selv at blande andet end vand i.
Annonce
weber tørbeton 0-8 mm lyder som et godt valg.
Du kan evt. bruge nogle stykker armeringsstål, for at forstærke konstruktionen.


Her er hvad producenten skriver, om produktet.
weber tørbeton 0-8 mm anvendes til støbearbejder i miljøklasse P (X0, XC1 jf DS/EN 206-1) . Den anvendes f.eks. til støbning af klaplag, fundamenter og omstøbning af pæle. Anvendes ligeledes til reparation af beton. Temperaturkrav min. 5 °C.
Skrevet af je__ns på 15 jul 2013 21:49
weber tørbeton 0-8 mm lyder som et godt valg.
Du kan evt. bruge nogle stykker armeringsstål, for at forstærke konstruktionen.


Her er hvad producenten skriver, om produktet.
weber tørbeton 0-8 mm anvendes til støbearbejder i miljøklasse P (X0, XC1 jf DS/EN 206-1) . Den anvendes f.eks. til støbning af klaplag, fundamenter og omstøbning af pæle. Anvendes ligeledes til reparation af beton. Temperaturkrav min. 5 °C.

Super. Men hvad betyder det, at Weber skriver "Lagtykkelse: uden form maks 80 mm. I form 100mm"? Betyder det så at jeg får problemer, når jeg skal fx skal lave 3 punkter, der rager 40 cm over jorden?
Skrevet af agupma på 15 jul 2013 20:45
Må lige spørge...
Art-tek: du siger at Ø15 cm i 90cm dybe ikke er nok til at holde taget. Hvad er så den korrekte dimensionering?

Beklager. Har først set dit spørgsmål nu.
Ø15 fundament i 90 cm dybde vejer ca. 40 kg. Det er langt fra nok til at kunne modstå den vindsug der måtte komme, især når vi taler om lette bygninger (som træhuse nu er).

Når det er sagt så skal det også siges at ovenstående er et påstand, idet den kan i visse tilfælde ikke være sandt. Det kommer an på vindforholdene og størrelse, antal af fundamenter, egenvægt af huset, de geotekniske forhold m.m.

Af ovenstående kan jeg ikke bare slynge et tal ud, men personligt vil jeg aldrig lave et punktfundament som er mindre end Ø50, når vi taler om bygninger som skal anvendes til bolig, kontor eller lign.

Jeg håber, at ovenstående er et tilfredsstillende svar på dit spørgsmål.

/ Art-tek 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis