El-panel - hvad er disse komponenter?

Jeg har lige købt mig en Albin Vega fra 1973 med en indenbords Volvo Penta (MD6A Kombi) af samme årgang. Jeg har taget flg. billede af "el-panelet":



Er der nogen som har et bud på hvad, specielt de to markerede komponenter kan være til?



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et separat laderelæ måske?
På nogle gamle motorer er det ikke indbygget i generatoren.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hmm min første tanke på den til venstre er. en kondensator.. Men kun et gæt.. Det kunne jo være for at "jævne strømmen ud" så ikke instrumenter bliver ødelagt.

Hvis nu mit svar er helt hen i vejret, så kommer der nok en og retter mig.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det ligner en kondensator, og den firkantede til højre et relæ.

Jeg tænkte på et relæ til Dynastart, men ledningerne ser ikke så kraftige ud, så det er jeg ikke sikker på.
Kassen er sandsynligvis et mekanisk laderelæ. Det virker bla. ved at et sæt mekaniske kontakter slutter og bryder hele tiden. Der opstår så gnister mellem kontakterne, som derfor udsender radiostøj, som vil kunne forstyrre radiomodtagelse i nærheden.

For at dæmpe radiostøjen monteres en kondensator. Det er den cylinderformede komponent ved siden af.

Hilsen
Bent
 

- at sejle er at leve 

Hej

Jeg er ret overbevist om at Bis har ret, den firkantede kasse ligner det laderelæ jeg havde på min forrige båd. Jeg havde godtnok ikke kondensator sat ind over det, da jeg stort set aldrig hører radio når jeg sejler. Larmen fra motor, skrue m.m.

Mvh Finn
Annonce
Mange tak for alle svar! Er der nogen der kort kan forklare hvad et laderelæ og kondensator gør??
Det lukke strøm ind i batteriet når det mangler.
dvs. styrer ladningen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mener det faktisk er kombineret start og lade relæ måske fra bosch?

se diegram: http://www.mysigma.dk/korsor/img/dynastart.jpg

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej

Aluminiumsboksen er et Bosch kombineret start- og laderelæ til en dynastarter. Pas godt på det, for det fås ikke mere. Modstanden kendes ikke fra Vega´ens el-diagram, og må være eftermonteret

Meld dig ind i Dansk Vega Klub, www.vegaklubben.dk, der kan du som nybagt Vega-ejer få al mulig hjælp
Hej
Den blanke 4 kantede ting på dit billede er ladereguleringen til din dynastarter.
Hvis der IKKE  er 2 meget tykke ledninger på den box bliver kun dynamodelen brugt !
Den runde ting er en støjdæmpnings kondensator som er der for at fjerne kontaktstøj fra dit laderelæ. I øvrigt kan man stadig sagtens købe et nyt relæ, men man deler normalt relæerne  ( startrelæ - laderelæ ) i 2 hver for sig da det er meget billigere på den måde.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis