Betonbord

Hej

Jeg har prøvet at støbe en bordplade i beton, men det gik ikke så godt for det første knækkede den da jeg tog den ud af formen, det går jeg ud fra at jeg kan løse ved at lægge et armeringsnet ned i betonen. For det andet blev kanterne meget skrøbelige/porøse - hvordan undgår jeg det? Og til sidst - jeg havde støbt en "fejeliste" på bagkanten og i siden, men støbningen var revnet hele vejen rundt mellem selve bordet og "fejelisten" sandsynligvis fordi "fejelisten" er tørret hurtigere end selve bordpladen. Er der nogen der har en god ide til at undgå dette problem? Jeg har støbt bordpladen med Weber Fiberbeton 0-4 mm.

Venlig hilsen
Helle
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Helle.
Har du smurt formen med slipmiddel inden du smed beton i formen, og det er altså ret væsentligt at "vibrere" formen så al luft kommer ud af betonnen. Og ja som du selv er inde på, skal der rionet eller anden form for amering i. Og en væsentlig ting, lad det tørre langsomt op ved at lægge plastik over betonnen. Du skal regne med en uge inden betonnen er hærdet rigtigt igennem, altså inden du tager den ud af formen.
Takfor hurtigt svar, jeg havde puttet silikone i alle samlinger og buen ved "fejelisten" jeg havde lavet medoverfræser havde jeg slebet og grundmalet, alle andre overflader var mettet med lindolie ad 4 omgange. Det virkede heller ikke svært atfåpladen til atslippe formen. Jeg vibrerede langs alle kanter med en slagboremaskine oglagt plastik over. Jeg tog den måske ud afformen for tidligt (efter 5 dage). Og så er jeg lidt itvivl om hvorvidt jeg havde for meget vand i betonen, om det måske er derfor den virker porøs. VhHelle
Ja det kan godt være fordi, du har brugt for meget vand.

Her er hvad producenten foreskriver.

"Der kræves effektiv blanding i tvangsblander. Blandetid 10 minutter. Vanddosering pr. 25 kg sæk maks. 2,3 kg."
"Vanddosering udover det anbefalede medfører lavere styrker og øget svind samt risiko for separation."

Nu ved jeg ikke hvilken virkning linolie har på beton, det ideelle er nok formolie.
(som du sikkert kan få en sjat af, på en byggeplads)
Jeg støbte en plade til skorstenen, her brugte jeg motor olie, til formen det gav en porøs kant, hele vejen rundt i bunden af formen, så kanten brækkede af.
 (måske jeg overdrev med olien?)


m.v.h. Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis