Ang. strømføring ved nedrivning af vægge

Hej alle

Jeg håber meget I kan hjælpe.
Har netop købt en ældre lejlighed, og står foran nedrivning af en række ikke-bærende vægge. Strømføringen er fra dengang man lagde ledningerne udenpå væggene.
Jeg går ud fra, at det er nemt nok, at få væggene ned med en muggert og et koben.
Mit spørgsmål går på hvordan jeg skal forholde mig til strømføringerne.
Må jeg selv tage ledningerne ned og afslutte løse ender med samlemuffer (slukker selvfølgelig på relæet forinden)?
Eller vil I råde mig til at få en elektriker til at gøre dette arbejde?
Ellers noget jeg bør være særligt opmærksom på?
Når nye stikkontakter skal sættes op, vil jeg naturligvis få en elektriker til at udføre dette efter gældende lov.

På forhånd tak fra
rogera
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få du hellere elektrikkeren til det, så er du sikker på at der ikke sker noget utilsigtet.
Og så er det altså ikke nok bare at slukke på relæet, man skal tage hoved sikringerne ud af tavlen.
Selvfølgelig er det da nok at slukke for hpfi relæet. Så er der ikke strøm, til resten af grupperne, eller andet i lejligheden. Men en god regel er at slukke for både hpfi, og grupper, så man ikke kan komme til at tænde ved en fejl.

Det er helt sikkert bedst at få en elektriker ud og hjælpe dig. Men hvis kablerne ligger ude på vægen er der jo ingen grund til at klippe dem over nogen steder. Du bør sagtens kunne rive væggen ned uden at beskadige kabler eller kontakterne. på den måde kommer der ikke til at være løse ender hvor du kan få stød, og du kan vente med at få elektrikeren ud til, strømmen skal monteres på ny.
Ja, ned med væggene og lad kablerne/ledningerne hænge løst.

Det er også en fordel for elektrikeren når han skal montere nyt for dig.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Når min elektrikker har lavet nye indstalationer eller flyttet kontakter, har han altid pillet de tre 25 amp sikringer ud af tavlen før han roder.
Skrevet af Håndværkeren på 20 maj 2013 10:22
Når min elektrikker har lavet nye indstalationer eller flyttet kontakter, har han altid pillet de tre 25 amp sikringer ud af tavlen før han roder.
Det er fordi han ikke vil risikere at du går ud og slår HPFI-relæet til fordi der ingen lys er


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 20 maj 2013 10:22
Når min elektrikker har lavet nye indstalationer eller flyttet kontakter, har han altid pillet de tre 25 amp sikringer ud af tavlen før han roder.

Det ville jeg også gøre. Det er en dobbelt sikkerhed. Så der ikke kommer en hjem og siger, "hov, det hpfi tænder jeg da lige igen" 
Ud over min Hund er der ikke andre, og hun kan ikke nå eltavlen.
Mange tak for alle jeres indlæg.
Jeg hælder til løsningen: Ned med væggen og lad ledninger hænge frit/løst.
Mange tak fra rogera :0)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis