Forfra dåse i vandret plade?

Hej alle sammen..

Jeg er ved at gøre min "skillevæg" færdig og gøre klar til edb, antenne og strøm.

Jeg laver 2 hylder i den hvor der er plads til dvd afspiller og alt det der.




I den forbindelse vil jeg egentlig gerne have det hele (edb, antenne, strøm) til at være i pladen i toppen af hylden. dvs. forfra dåsen monteres så stik kontakt peger nedad.


Billede viser det indvendige af skillevæggen, og her havde jeg tænkt at montere for fra dåsen, men stadig så den peger nedad..

I følge LKs produkt anvisninger så må disse ikke monteres i loft. Men er dette et loft?

Og ja ved godt en elektrikker skal lave arbejdet  men laver det hele i rør og er indforstået med de risici der er ved at selv at lave det.

Jeg siger på forhånd tak for jeres svar og hjælp

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være at jeg får hele elektriker standen på nakken, men jeg ville ikke være bange for at bruge en forfra dåse, der hvor du beskriver det.
Om det er lovligt ved jeg ikke, og det kan også godt være at klørene på din afbryder ikke kan holde i længden(og dermed løsner sig og falder ud), men det skulle nu ikke stoppe mig.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er ikke elektrikker - men jeg er helt overbevist om at grunden til at LK skriver at forfra dåserne ikke er beregnet til montering i loft skyldes det at man ikke må bruge dem til fx at montere i et gips loft og isætte et lampe udtag osv.... Da de ikke kan klare den belastning.... Men hvis du skal bruge det i dit eksempel til at ha stikkontant, rj45 stik, antennestik osv kan jeg ikke se at der skulle være nogen forskel på den belastning du udsætter forfradåserne for om du montere dem vandret eller lodret.... Jeg ville også gå i kast med det....
Forfra dåser er godkendt til at sidde i loft, dog må der ikke montres lampeudtag og lign. i dem når de sidder i loft.

Det er pga. vægten fra en lampe, at de ikke må bruges som lampeudtag i loft. Så du kan roligt sætte den der, det sker der ikke noget ved. Sæt evt 3 blå 1M dåser sammen, så du kan nøjes med en ´3x1 63mm ramme. Det ser pænere ud end 3 enekelte stik, med hver deres ramme.
Iflg produkt beskrivelse på forfradåser fra Fuga.

Dåsen kan ligeledes anvendes til montage i pladeloft, for alt materiale, dog ikke rosetmateriale. Rosetmateriale er lampeudtag mm.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Annonce
Jeg tusind tak for svar alle sammen

Og havde også tænkt på 3*1,5 modul sat sammen men i og med jeg har en hel kasse af den "gamle" LK serie (de grå så vil jeg gerne have dem brugt... Så sætter dem op med 15 cm. mellemrum så gipsen ikke bliver svækket...

Igen tak for hjælpen derude

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Du har vist fået svar nok, men jeg ville heller ikke være så bange for dette. Det ser super godt ud og kan godt forstå du vil gøre brug af en forfra dåse God fornøjelse
Hilsen Grethe
Hej igen

Så blev der monteret 4 stk. forfra dåser og har sat dem så langt ind, at man skal bukke sig helt ned for at kunne se dem (hylderne er kun 60 cm fra gulv) og det bliver squ dejligt med dem der  

Ligger lige et billede ind..



Lige en hurtig forklaring.
1 = Strøm     2 = antenne   3 = EDB / netværk.

Igen, tak for hjælpen derude...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det ser jo fint ud. Der er dog ikke noget krav, til at du skal ligge kablerne i rør. Det er dog en god idé at ligge netværks kablet i rør, så det ikke ligger lige op af stærkstrømmen.
Hej MLU

Jeg sidder og skal finde en løsning til min nye 1. sal hvor der er både EDB (RJ45) og antennestik i - for mig ser det ud som om du har det i en af dine forfradåser? Kunne du lokkes til at skrive hvilket materiel der er du har puttet i?

Pt. kan jeg kun finde 2-modul fra LK hvor der er både EDB og antenne i, og jeg er ude efter noget 1½ modul...

På forhånd tak
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis