SOS hjælp! Har lige købt bil og den virker ikke.

Hej alle.
Jeg har idag købt min første bil, en Fiat punto brugt, fra 2000.

Jeg prøvekørerede den, og der virkede den fint, bortset fra bremserne, som de skiftede inden køb.
Den er med servostyring, og da jeg havde kørt godt en time i den, ligger jeg mærke til et gul lampe der lyser. Se evt billede. Lidt efter ligger jeg mærke til en rød lampe begynder at lyse, og pludselig virker servostyringen ikke mere. Rattet skifteviser mellem at skulle køres mange gange rundt før man kan dreje( i forhold til servo)? Og være stenhård, så jeg slet ikke kan dreje rattet rundt næsten. Hvad skylles det?

Jeg har fået afvide gearene er slidte, men virker. ( 2. Gear larmer lidt engang i mellem.

Da jeg kommer hjem efter en hård tur på motorvejen finder jeg endvidere ud af at det ene baklys heller ikke virker.

Er det bare en lorte bil jeg har købt?

Når jeg slukker bilen og tænder den igen, lyser den røde lampe ikke, men kommer frem efter lidt kørsel.
Servoen virker overhoved ikke, uanset om jeg trykker knappen ind eller ud.

Hjælp....

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er den købt ved en forhandler eller privat?
Hvad er årgang? 
Hvor mange km. har den kørt?

Jeg mener at puntoen har elektrisk servo, det kan sagtens være at der er en fejl i den elektriske servo, deraf den røde lampe. Eller det kan være defekte bærekugler..

Hvordan så den røde lampe ud? var der et symbol eller var det bare en pære?

Nu er der ikke lige noget billede med, men den gule lampe kan godt lyse hvis der er gået en pære eller lignende.. Jeg har selv haft en punto, og hvis der var sprunget en pærer et sted på bilen begyndte der nemlig at lyse en gul lampe.



Mvh Mærsk

Den har kørt 260000, mener jeg de sagde. Den er fra 2000 og det var fra en forhandler af.. Ja den røde lampe er et rat og den gule lampe ligner en sol med udråbstegn i :-)
den skal du få retur til udbedring af fejlene, og er du i tvivl om det er gjort ordentligt, så kan fdm evt kigge den efter for dig bagefter.


Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
En fiat punto har elektrisk servo også kaldet cityservo. 
Er der en knap du kan trykke på for at den drejer nemmere?
(se billede indsat i tekst, servo kanppen er markeret med en rød cirkel)



Når servoen er aktiveret er der et rødt symbol i instrumentbrættet som et rat der lyser.
Bilen er tungere at trække rundt i rattet når servoen ikke er aktiveret. Den skal selvfølgelig ikke være så tung at det er en gene..

Den gule lampe der ligner en pære, er fordi der er sprunget en pære..

Mvh Mærsk

Annonce
... og så ku du jo kaste et blik eller 4 i INSTRUKTIONSBOGEN. Men 260.000 hanefjed for en Punto er dælme noget da!

 

Hvad sker der dog for folk, siden de en dag vågner op og siger til sig selv: I dag går jeg sørme ud og køber mig en FIAT-bil?

Jeg håber ikke, at det du skriver her i det første indlæg er helt dækkende:
"Rattet skifteviser mellem at skulle køres mange gange rundt før man kan dreje"
I så fald vil jeg råde dig til ikke at køre videre i FIATen før du har fået bragt det forhold i orden. det burde slet ikke være muligt at dreje så meget på rattet, uden at den vitterligt drejer


Med venlig hilsen
ktm

 

Rolig nu det kan da ikke forlanges at en nysynet Punto til 5000 kroner,er helt fejlfri.
Små skavanker som lys,bremser og styretøj er da til at leve med,at så gearkassen er færdig,gør da bare ejerskabet endnu mere spændene.

René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis