Ny Radiator - men hvilken? billeder vedlagt


Jeg skal udskifte mit store 70er vindue i stuen som går næsten fra gulv til loft... og lige nu er der som I kan se en meget lav og dyb radiator med en dyb vindueskarm over - jeg vil ikke have de dybe vindueskarme mere og tænker derfor på at lave en mur under vinduet så jeg kan få en mere normal radiator og en lille vindues karm (jeg køber naturligvis også et mindre vindue)  den nuværende radiator er 160cm lang og 21cm høj og 18cm dyb!



Men jeg er helt uden erfaringer på radiator området - hvilke mærker er ok kvalitet - og er der nogen man absolut skal holde sig fra? Jeg vil gerne høre jeres radiator erfaringer, og evt. forslag til radiator typer der ville se flotte ud.. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare beholde det du har, du kan aligevel ikke have noget stående foran en radiator hvis den skal være efektiv. Og den du har nu er af den gode type.
Rio radiatorer fra Ribe jernindustri skulle vist være noget af det bedste..
(jeg har ikke noget med fabrikken at gøre, bare lige for god ordens skyld)

Ellers er der her en god side der forklarer lidt om det man skal være opmærksom på..

Og her er der lige et link til Ribe jernindustris hjemmeside med alt hvad de har af produktet..

Så er det jo bare at finde den rigtige størrelse og det rigtige design og ellers at surfe nettet rundt efter den rigtige pris 

Men termostaten har jo selvfølgelig også noget at sige. Der er danfoss vist toppen..

Mvh Mærsk

Rio har helt klart et godt udvalg ja, og sikkert også en der passer ind der.

Men vil man have noget med specielt udseende, så er der mange forskellige alternativer.
Når nu Håndværkeren har vist sin interesse, må "vi" hellere se hvad han nu vrøvler om
Skrevet af Håndværkeren på 18 maj 2013 09:02
Hvorfor ikke bare beholde det du har, du kan aligevel ikke have noget stående foran en radiator hvis den skal være efektiv. Og den du har nu er af den gode type.

Den jeg har nu er med 3 varmeplader og 2 konvektor ribber - så den er næsten 20 cm dyb.. jeg hader de kæmpe vindues karme jeg har - og har egentlig hadet dem siden vi købte huset.. så de skal væk når der skal nye vinduer i - og jeg overvejer da også at beholde de radiatorer jeg har nu, men jeg tror bare de kommer til at se enormt klodsede ud hvis jeg ikke laver den kæmpe vindueskarm - fritstående er de jo over 20cm bredde, og de er ikke monteret lige op ad væggen, de er skam trukket ca. 7 cm ud fra væggen.. 

Jeg ville gerne have en smal radiator der sidder tæt på væggen, men kan godt se nu hvor jeg har kigget lidt mere på det at mine rørføringer bliver et problem, de sidder nemlig 11cm fra væggen - så man kan jo nok ikke lave en radiator der sidder som jeg gerne ville ha det uden at skære gulvet op og flytte rørene, hvilket er lidt større projekt end bare at skifte et rådent vindue.. 


Annonce

måske jeg burde tænke på løsninger hvor jeg kan beholde de gamle radiatorer (er faktisk ikke så gamle igen, da sælger af fik dem skiftet for en 10 år siden) men lave dem lidt pænere at se på.. mange af de nye radiatorer har en plade med riller i toppen, måske man kunne fabrikere sådan en og ligge imellem varmepladerne så jeg slipper for at kunne kigge direkte ned i konvektions ribberne?

ellers er vi jo ude i en egentlig radiator skjuler løsning, men den har jeg nu ikke lige fantasi til at se for mig.. har kun set dem lavet til ældre byggestil end et 70er hus..
en vvs mand kan nemt lige sætte et par bøjninger på dine rør, så de passer til den nye radiator. Det nemmeste er selvfølgelig at finde en der passer til de eksisterende rør.
Skrevet af Illisher på 18 maj 2013 18:14
en vvs mand kan nemt lige sætte et par bøjninger på dine rør, så de passer til den nye radiator. Det nemmeste er selvfølgelig at finde en der passer til de eksisterende rør.

Jo men det bliver jo ikke ret flot hvis der skal laves en bøjning ind mod væggen over gulvniveau.. 

Tvivler på det er noget du vil komme til at se bagefter. Der er mange ting man ligger mærke til når man står og laver det, men sådanne små ting er ikke noget der skæmmer i det store hele når først alt er færdigt og der står møbler. Så vil du sikkert aldrig skænke det en tanke.

Men ellers kan man jo også fjerne noget af gulvet og få ham til at lave det under gulv niveau. Hvis der skal nyt gulv på, fast eller svømmende, så er det jo en oplagt mulighed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis