Charmerende bølgebryder og Vikingetid

Hej allesammen

Ville gerne vise nogen billeder fra et interessant hjørne i Danmark - hvor Vikingerne samledes - og hvor der stadig er vikingeskibe.
Doverodde i Limfjorden har desuden verdens mest fantastiske bølgebryder - speciel - smuk - syret - vælg selv hvad I synes - men den virker.
I får lige nogen billeder derfra, inden jeg skal ud på en lille pinsetur:

Bølgebryderen i sin fulde og uforfalskede charme:


Vikingeskib fra Centret i Doverodde:


Og havnen:




Og ikke så langt derfra, finder man Skibsted Fjord - det var samlingssted
for vikingerne inden togterne - Dengang kunne de sejle direkte ud i Nordsøen, fordi
Nord for Limfjorden lå flere øer - som nu er vokset sammen.

Skibsted fjord var desuden et rigt sted i tidligere tider - det vidner en masse gravhøje om i området.

Nu ser Skibsted Fjord yderst tamt ud - lidt får og enkelte turister som os selv.
Men det har været et trafikalt knudepunkt for 1000 år siden, med hundredvis skibe
der samledes til sommertogter.

Lidt at tænke over.

Kan kun anbefale Limfjorden til en sommertur.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den står ialfal i dyb kontrast til det smukke vikinge skiv
Må jeg som lokal foreslå Amtoft lystbådehavn tæt på Feggesund

Det ligger i den vestre ende af Løgstør bredning, en dejlig plads hvor evt. et større træskib har mulighed for at lægge til, der er lavet en træbådebro udenfor selve havnen.

Der er lille campingplads, klubhus med bad, mulighed for at tanke diesel, mastekran & strøm/vand på bådebroerne spar købmanden er opkræver af havne afgiften som betales i butikken.

Jeg synes det er en "Perle" med borde og bænke og træ læ vægge i de blæsende dage, der er mulighed for at grille, et dejlig og roligt sted hvor der også er børnevenlig badestrand lige udenfor havnen. (en smule sten inden sandbund)

Var med til at samle kampesten på bøndernes marker da havnen (lystbåde delen) var i sin spæde start.

Bønderne var flinke til at låne os traktor og vogn dengang i 76 eller 77

Fik mange timer til at gå med det dengang.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Maskinsnedker.

Ja - tak for dit gode råd - Vi skriver "AMTOFT" på vores huskeseddel til næste gang.

Når man sejler småbåd som os selv, er det ganske rigtigt, praktisk med en campingplads ved havnen.

Vi skal nok huske dit forslag til en anden gang.

Vi har selv startet fra Humlum Havn / Campingplads en gang. Det er også et fint sted at ligge med telt nogen dage, og så starte en sommertur derfra - og så rundt i Limfjorden. Humlum Havn er en pudsig havn lavet i en gammel grusgrav, masser af småbåde - og så campingplads og hytteudlejning.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis