vand maling eller olie maling

Hej
skal have malet min træ port.
Hvad er best for træet og hvad holder best på træ. vand maling eller olie maling?

 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er porten tidligere malet (og med hvad?)
ja jeg vil helst male med vandmaling. men vil bare tro at olie maling holder beder uden at skalle af og træet har best af oli maling. men det er bare noget jeg tror. ved ikke om det forholder sig sådan.

 
Annonce
jeg ville vælge et oliebaseret maling i stedet. Den trækker ind i træet, mens en vandbaseret ligger uden på træet og derfor kan skalle af hvis det ikke er grundet. ydermere kan solskin være hårdere ved vandbaseret maling end vandbaseret.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

hvis du har slebet alt maling af træet så du har råt træ, så skal du jo have træet grundet før du maler - til det vil jeg nu også anbefale en terpentinbaseret grunder (også kaldet oliebaseret), men det er nok mest fordi det er trygt og kendt og jeg har en følelse af at det trænger bedre ind i træet end vandbaseret grunder ... men når træet er grundet, så kan du fint bruge en vandbaseret maling, det holder mindst lige så godt - om ikke bedre - end en oliemaling ... i dag ligger stort set alt produktudvikling indenfor vandbaseret maling da det er det som de fleste foretrækker i dag både af hensyn til miljøet og arbejdsmiljøet (flere malere vil slet ikke arbejde med andet end vandbaseret).

jeg bor selv i træhus og fik for nogle år siden udskiftet et par bjælker pga råd og det havde i alt tid før jeg overtog huset været malet med en terpentinbaseret maling. Jeg blev anbefalet at grunde bjælkerne et par gange hele vejen rundt med terpentinbaseret grunder før monteringen og så efterfølgende at male med en vandbaseret maling ...

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Don John jeg tror jeg vil bruge din råd med grunder i terpentin og så vandmaling. Tak for svaret. Og tak til alle i andre som har givet svar.

 
Don John jeg tror jeg vil bruge din råd med grunder i terpentin og så vandmaling. Tak for svaret. Og tak til alle i andre som har givet svar.

 
Hej

Jeg ville ikke være i tvivl om at du selvfølgelig skal male med oliemaling. Det har din dør bedst af og selv om arbejdet er lidt mere slidtsomt i første omgang er det, det der holder bedst i det lange løb.

Vil du gerne bekræftes så gå ind og læs på Københavns Malerlaus hjemmeside. De malede for 10 år siden vinduerne på deres facade med plastmaling, alkydmaling (olie og terpentin) og ren linoliemaling. Det er linoliemalingen der holder, og den har også den letteste og billigeste vedligeholdelse efter 5 år i det danske vejr og vind.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også