Mælkebøtter !!



Hej.
Jeg begyndte at synes den gule fare er ved at blive en betydende faktor i plænen, og da vi bor fritliggende, er mælkebøtterne nok overvejende af egen avl. Jeg har ikke råd til et Fiskars, så det blev en tur til tegnebrædtet og værkstedet.
Mk I er lidt for tynd i pladen, men med lidt øvelse går det.
Om det har nogen betydning for bestanden at fjerne blomsterne på denne måde ved jeg ikke, men det kan jeg rapportere næste år.
De, der er væk, spreder da ikke frø

mvh

 varmetossen

Hej. Jeg begyndte at synes den gule fare er ved... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, men jeg vil gerne kontrollere det gule i haven, og jo de er flotte og sunde men de skal ikke være lige dér.
Jeg har også planer med de vilde gulerødder i grøftekanterne

Paranoia

Ikke efter min mening

mvh

 varmetossen

Hatten af for sådan en kreativitet! Flot!

Jeg havde samme tanke, at man kan forhindre spredningen ved at fjerne toppen. Men når det kun bliver fjernet 'engang imellem' med håndkraft, batter det ikke rigtigt. Så det er spændende om du kan se en effekt, når du gør det mere systematisk.

For mit eget vedkommende står den nok på kemisk krigsførelse

Mvh. AllanE

Hej.

For nu lige at vende tilbage så ser det ud til at vi nu er nede på ca. 10% af de mælkebøtter der var for et par år tilbage, så hvis I vil af med dem, så tag hovederne af medens de blomstrer. Ja, de er flotte så længe det varer, men de overtager plænen.

'Devicen' er ikke kommet i produktion, så det kan være Fiskars har markedet. Jeg synes bare den laver nogle ret store huller i plænen.

mvh


 varmetossen

Godt med tilbagemelding.

Jeg er selv gået igang med at 'høste' mælkebøtterne i vores have. Nogle gange med håndkraft (når der ikke er så mange), nogle gange med Fiskars-redskabet og andre gange får de en tur med havetraktoren. Ud fra din tilbagemelding kan jeg formentlig se frem til at mængden af mælkebøtter vil reduceres i årene fremover
Dejligt med tilbagemelding og super at det virker.


Lige for at afkræfte en skrøne en længere oppe kommer med så poster landbruget ikke flere tusinde liter kemikalier ud, landbruget bruger pr. Ha færre kemikalier end de fleste husejere der måtte bruge kemikalier gør. Nogle efterhånden gamle undersøgelser viser at de fleste der sprøjter deres fliseindkørsel et par gange om året bruger ca 7 gange mere kemikalie end den lokale landmand.

Godt nok off topic men synes lige den skulle med så ikke der opstår misforståelser.
Annonce

Så føler jeg mig kaldet til at byde ind med et hjemmelavet mælkebøttejern også Det er dog primært til "enkeltbøtter" og ikke stordrift som Klaus' plæneklipper.

Et stykke halvtommerør på 20- 25 cm eller deromkring. De nederste ca. 15-20 cm er gennemsavet, så der kun er et halvrør. I den øverste ende af røret monteres et gammel kosteskaft. Halvrøret stikkes lodret ned lige ved midten af mælkebøtten, der derefter vippes op med rod (eller i det mindste en god del af den). Det lille hul der bliver kan man træde på når man går videre. Græsset lukker det hurtigt. Pris: En hel del billigere end Fiskars

 

Dejlig kreativ måde at fjerne mælkebøtter, og godt at høre at det virker så fint. Det kan da være man skulle overveje noget i samme dur :-)

Tænk Positivt og smart. . .


Problemet med mælkebøtter er at jo mere man klipper dem, jo tættere vil de blomstre på jorden næste gang. Til sidst blomstre de så tæt på jorden at man ikke kan klippe dem.

En alternativ måde er at hakke dem i stykker, så aller blade og blomster fjernes. Det giver plads til græsset, og er hårdt for mælkebøtten. Du kan evt. bruge en spade til det, eller lave et specalredskab. Hakker du også ned i mælkebøttens rødder, så vil det være endnu svære for mælkebøtten at komme i gang igen.

Må du da også lige kunne fremstille sådan en slags liggevogn hvor du ligger på maven med armene fri så du kan "male" mælkebøtter i liggende stilling. Måske med et lille soltag så du ikke bliver forbrændt i nakken. så tak for svar, nu er der da noget lidt mere håndfast atforholde sig til :-)


mvhMorten V
 sms lån

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også