Hjælp til skråning mod terrasse

Jeg mangler inspiration til vores have...

Vi har en plæne der ligger højere end vores terrasse, og har tænkt lidt på at udnytte dette til at blive en slags højbed - altså så det er et "højbed" nede fra terrassen, men i den anden ende i højde med græsplænen... 

Hvis jeg skal lave en lille havemur/støttemur i 2 stens højde, er det så nødvendigt at støbe, dræne bag muren, osv?

Kan man alternativt lave en slags højbed i træ med én side ned mod terrassen - lidt i stil med disse: http://goerdetselv.dk/haven/hojbede-%E2%80%93-pa-skra
- eller tror I de vil give efter med det samme ?? 

Jeg kan vel ikke bare "nøjes" med at banke nogle stolper i nede ved terrassen og så sætte nogle planker op til at holde jorden??

alternativet er at vi selvfølgelig bare lader skrænten være skrænt med græs på hvis alt andet er for besværligt

her er en grim lille tegning der viser lidt hvordan området er
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har støtte mure i gammeldags knækfliser, der står lodret, i 60 cm højde.
Det er ikke støbt, mulden er fjernet, der er lagt stabilgrus, og lidt afretningssand, akkurat som når man ligger fliser, men kun i en smal rende i knækflisernes bredde.

De har stået i over 20 år, uden at de har ændret sig.
Jeg har tidligere lavet en kompost beholder (20-30 cm høj) af runde pæle af poppel (træet stod på grunden og blev fældet) som palisader.

Jeg solgte huset inden de var gået til (3 år), men de har jo nok begrænset levetid

Prøv at søge på "palisade pæle" og se nogle fine billeder hvordan det kunne tage sig ud... jeg vil ihvertfald bruge ideen i min nuværende have, men vil dog nok vælge eg eller trykgimpreneret, så det holder noget længere   

Jeg har smidt et billede hentet på nettet ind i denne tråd:
  Klik Her

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
tak for jeres svar - synes ikke helt palisadepælene vil passe ind i vores have (nybygget hus med "stramme linjer"), og kan de overhovedet holde til det pres der kan komme fra jorden uden at skulle bankes ulideligt langt ned i jorden? - vi har FED lerjord

Mht. knækflise-løsningen - er der så drænet bag muren?

/Christian
Skrevet af chriz på 16 maj 2013 11:09
tak for jeres svar - synes ikke helt palisadepælene vil passe ind i vores have (nybygget hus med "stramme linjer"), og kan de overhovedet holde til det pres der kan komme fra jorden uden at skulle bankes ulideligt langt ned i jorden? - vi har FED lerjord

Mht. knækflise-løsningen - er der så drænet bag muren?

/Christian

Nej jeg har ingen dræn, men det er da en god ide, at ligge et dræn.
Udfra det du beskriver med dit hus er det da ikke en løsning og bruge knækfliser. Så skal du da støbe den stump og så skal den være pudset. Grav en rende ca 50 cm ned og så stabler du lige par 4 fundeblokke så de står lige og lidt jern i dem . Så skal det bare hældes fuld af beton. Så skal du bare smøre fliseklæb på det og derefter pudse det i hæftemørtel. Der skal selvfølglig være en skråkant foroven. Kan males i en farve der passer til huset evt. Eller skalmures hvis i hellere vil det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Vi er nået frem til at bruge Lock-block eller lign, vi skal jo ikke have en højere mur end dette billede (t.v.) - og ihvertfald aller-højest én række højere.
http://www.fliserihaven.dk/bileder/Plantebed%20lavet%20i%20Lock-Block.JPG

iflg. RBRs hjemmeside kan man godt nøjes med 35 cm afrettergrus under fliserne når muren skal være under 60 cm, så mon ikke det er "godt nok" ??

er vi så ikke ude i noget á la nedenstående arbejdsmetode:
1. Grav 35 cm jord af og fyld med afrettergrus der stampes
2. Ret af og læg den første række sten.
3. smid et drænrør umiddelbart bag den første række sten der leder vandet væk
4. Fliseklæb mellem denne og næste række...

/Christian


Skrevet af chriz på 17 maj 2013 08:37
Vi er nået frem til at bruge Lock-block eller lign, vi skal jo ikke have en højere mur end dette billede (t.v.) - og ihvertfald aller-højest én række højere.
http://www.fliserihaven.dk/bileder/Plantebed%20lavet%20i%20Lock-Block.JPG

iflg. RBRs hjemmeside kan man godt nøjes med 35 cm afrettergrus under fliserne når muren skal være under 60 cm, så mon ikke det er "godt nok" ??

er vi så ikke ude i noget á la nedenstående arbejdsmetode:
1. Grav 35 cm jord af og fyld med afrettergrus der stampes
2. Ret af og læg den første række sten.
3. smid et drænrør umiddelbart bag den første række sten der leder vandet væk
4. Fliseklæb mellem denne og næste række...

/Christian

Ja det lyder som en rigtig god fremgangsmåde



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også