Beton ovenpå lecanødder?

Nå, nu fik jeg fat i 120mm lecanødder til gulvet i min garage til ingen penge. Så havde jeg tænkt at lægge dem i bunden (oven på stabil), så en dampspærre, så rionet og så beton. Har dog læst et sted, at man ikke bør bruge dampspærre mellem lecanødder og beton, da det så ikk tærre korrekt nedefra? Nogen der ved noget om det?

Lecanødder har nok en ringe bærevne, så jeg har tænkt mig at lægge to rækker lecablokke i hjulspor til amerikanerbilen, så gulvet kan bære. Lyder det ikk fornuftigt?


Hilsen Lars Jørgensen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan huske i "gamle dage" blandede man leca'en med cement og lidt sand.
Måske det kunne være en mulighed, det er svært at ligge beton oven på løst leca-
Jeg ville bruge en damp/fugtspære.

Men mon der ikke kommer et par indput fra andre brugere?
120 mm lecanødder, det var nogle ordentlige nødder ???

Brug Fibertex mellem dine leca og beton, men egentlig sker der ikke noget ved at bruge plastfolie i en garage, da det jo blot er for at holde beton og leca adskilt under støbningen.

Din beton vil virke som trykfordeler, og der er absolut ingen grund til at frygte for at 10 cm beton ikke kan holde til amerikaneren!
Heje, nødderne er ikk så store, men lagets tykkelse bliver 120mm

Så det er ikk nødvendigt at lægge en stribe lecablokke, som cementen kan "hvile" på ved hjulsporene? Amerikaneren vejer over 2 tons.


Hilsen Lars Jørgensen
Du laver bare gulvet i min 12 cm tykkelse med en 6 mm armering 150x150 rionet i midten. Det kan sagtens holde til den bette bil. Et maskinhus laves som regel med 15 cm beton armeret lidt tykkere.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok, så laver jeg gulvet en anelse tykkere

Men kan jeg lægge dampspærre mellem lecanødder og beton? Det holder jo godt på nødderne, mens jeg skal støbe

Ifølge det her, så tørrer det ikk ordentligt nederst, hvis jeg bruger dampspærrer. Men amerikaneren skal først holde der næste år, så det er vel ordentligt tørt til den tid, ikk?

http://www.weber.dk/lecareg-produkter/gode-raad-og-vejledning/terraendaek-udfoerelse.html#content_end


Hilsen Lars Jørgensen
Annonce
Betongen skal nok tørre, mener det har fuld styrke efter en måned.
(det kan faktisk hærde op under vand)
Husk at lavpris cement, ikke opnår samme styrke som Ålborg Portland.
Ja, bare i med dampspærren hvis du har sådan liggende.
Perfect Jeg smider dampspærren i og venter en måned med at hoppe på det

Det er fra Ålborg cement. Følger deres retningslinier for blanding til gulv og fundament...


Hilsen Lars Jørgensen
Men sker der noget ved at bruge dampspærre? Jeg har en liggende...


Hilsen Lars Jørgensen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis