Centralstøvsuger + taghætte?

Hej forum.

Så er den gal igen...

Jeg har vaklet meget imellem om min centralstøvsuger skulle monteres på loftet eller i carporten, og er nu omsider blevet enig med mig selv om at loftet er det mindst besværlige mht. monteringen. MEN...

Udblæsningen skal jo ud i det fri - ellers er der ikke den store fidus i konceptet...

Kan en almindelig taghætte holde til lufttrykket fra sådan en Nilfisk central-børge, eller skal jeg investere i den dyre taghætte fra Thermex, som er beregnet til formålet??
At føre udblæsningen ud gennem gavlen er ikke rigtigt nogen option...

LDS'er af sind, men knapt så meget af skind...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den har du vist ikke gennem tænkt rigtigt, for så bliver du formentlig den første der monterer en centralstøvsuger på et loft.  Har du overvejet hvilket svineri du vil få der oppe hvergang du skal tømme den og transporterer det ned igennem huset.
Ud i en kasse som du laver i carporten, med mindre du har et bryggers eller lignende baggang. Jeg tror ikke den er velegnet til at stå frit udendørs.
Se, det undrer mig at du skriver det, eftersom det er den placering Nilfisk har anbefalet netop fremfor carporten!? Nåmen, selvom jeg så sætter den op i den murede carport i stedet så skal udblæsningen stadig ledes væk, og jeg tvivler på det er noget hit bare at lade den jetstrømsagtige udblæsning ende direkte i carporten, da det vil hvirvle en masse støv op også.... 

I det hele taget synes jeg det projekt har redet mig som en mare længe, for hver gang jeg finder en løsning på én forhindring møder jeg to andre... 

Mht. svineri ved tømning så overvejer jeg kraftigt at bruge poser i stedet for at køre poseløst.

Alle forslag er velkomne.

LDS'er af sind, men knapt så meget af skind...
Jeg har min centralstøvsuger i bryggerset. I bryggerset har jeg udtræk til tørretumbler, men da jeg skiftede over til kondenstørretumbler, så kunne jeg bruge dette til udkast fra støvsugeren. Støjdæmperen til centralstøvsugersættet passede i hullet.Jeg har udtag til slangen i bryggerset og i gangen (fra kosteskabet i entreen). Rørene er kørt over loftet.
Se jeg kunne forstå hvis din støvsuger leverede et luft tryk på 400 atmosfærer at du var nervøs for hvad der ville ske, men trykket er altså max på 5 til 10 atmosfære 10 cm fra udblæsningen en meter væk er det under 1 atm.
Det havde måske været en ide at undersøge mulighederne for indstalation, inden du investerede i vidunderet.
Egentlig kan jeg ikke se nogen forbedring, du skal slæbe lange slanger rundt i huset for at bruge den, en almindelig støvsuger er da nemmere at futte rundt med.
Skrevet af Håndværkeren på 15 maj 2013 12:28
...
Det havde måske været en ide at undersøge mulighederne for indstalation, inden du investerede i vidunderet.
Du har muligvis ret - men som kommentar er det ikke særlig konstruktivt. 
Det mente jeg i øvrigt også jeg havde, men tydeligvis ikke grundigt nok.

Ak, ja - det er ikke alt, der er lige så let som sælgerne lover... 

LDS'er af sind, men knapt så meget af skind...
Annonce
Selv den bedste støvsuger lukker fint støv ud af filteret. Med centralstøvsugeren bliver det sendt uden for. Det var bl.a. en af grundene til at jeg valgte CS. Den anden er at støvsugeren ramler ind i karme, møbler mm og skrammer disse. Nu kan jeg tillade mig at lade ungerne at støvsuge uden at alt bliver ødelagt 
Skrevet af ErikP på 15 maj 2013 14:55
Selv den bedste støvsuger lukker fint støv ud af filteret. Med centralstøvsugeren bliver det sendt uden for. Det var bl.a. en af grundene til at jeg valgte CS. Den anden er at støvsugeren ramler ind i karme, møbler mm og skrammer disse. Nu kan jeg tillade mig at lade ungerne at støvsuge uden at alt bliver ødelagt 

Nogenlunde de samme kendsgerninger ligger til grund for vi valgte CS. Det er bare noget mere bøvlet at få skidtet installeret end først antaget.... 

LDS'er af sind, men knapt så meget af skind...
Støv og støj er også grunden til at jeg har centralstøvsuger. Synes dog slangen er slem til at lave mærker på dørkarme, hvis man får trukket den hen over. Så færre skræmmer synes jeg ikke jeg oplever. Støvspanden sviner ikke, når man bærer de gennem huset. Først når man tømmer den.

Jeg synes ikke udblæsningsluften er så voldsom på min. Så jeg tror ikke det er noget problem at blæse den ud gennem en taghætte. Hullet i denne er vel også noget større end udblæsningshullet, så trykket er jo noget mindre.
Jeg er selv igang med at trække rør osv. rundt. Jeg stiller selv min på loftet i et teknik rum hvor der også kommer genvex og andet teknik. Det bliver ikke noget problem at komme til den for der bliver lavet trappe op alligevel. Men den skal hellere ikke tømmes særligt tit.

Man kan til Nilfisk købe en strømpe man an trække over slangen det har jeg selv tænkt mig at investere i så den ikke skramler rundt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis