Mercury 35 HP twin

Hej

Jeg har problemer med at starte denne gamle motor op.
Jeg har ikke gnist på tændrørene men kan få ganske svag gnist ved at holde tændkablet på stel når jeg trækker i snoren. Tænker at det måske kan være dårlig stel som gør at tændrørene ikke kan lave gnist ? (Har prøvet med nye tændrør)
Jeg tror der er et 12 V stik ud på forsiden af motor men kan det egentlig være til en sluk knap ?
Jeg kan nemlig ikke finde ud af hvordan motoren slukkes (hvis ellers den kunne starte)
Håber i kan hjælpe mig :-)

Mvh. Emil

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste påhængsmotorer slukkes ved at korsslutte tændningen.
Når først tændrøret er spændt fast, så er stelforbindelsen i orden.

Hvis der er en stopknap på motoren så prøv at afmonter den ene ledning (den som går op i motoren)

Pas på med at turne motoren, uden at der er etableret et gnistgab til stell.
Hvis der ikke er det springer gnisten tilfældigt, og du risikere at smadre tændspoler og elektronik.
Hvis tændingen er i orden, kan den trække en gnist på omkring 40mm, men lad vl
ære med at teste det.
Normalt tester man tændingen, med et gnistgab på 15-20 mm, kan den lave en fin blå gnist, er der power nok på tændingen (med ryk i snoren/turn startmotor uden tændrør.)
Kan den kun lave 8-10mm gnist er tændingen for svag, når først der skal laves en gnist inde i motoren under tryk, kræver det mere end i fri luft.
Det kræver ca 1000 volt, for hver mm længde på gnist, i fri luft. så 40 mm er 40000 volt.

Jeg har lavet sådan et fixtur, til at teste gnistgab.
Man sætter tændrørshætterne på messingskruerne, og klemmen på stell.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis