400v ledning bag stikkontakt

Jeg ville netop til at skifte en gammel stikkontakt fra 80'erne, men opdagede at der bag den var ekstra ledninger der ikke var forbundet til noget. Specifikt ser det ud til at være jord (brunlig ledning) og 400v kraft (grøn/gul ledning).. 

Er der virkelig normalt de sådan bare "gemmer sig" bag en stikkontakt uden at være skærmet af eller forbundet?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er ikke unormalt. Dog bør de været afsluttet i en samlemuffe, især hvis de er strømførende...

Det er ikke korrekt det du skriver. Den gul/grønne ledning er din jordledning. Den brune ledning er højst sandsynligt en fase.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hehe, så meget styr har jeg på el tilsyneladende ;-) .. Okay.. så jeg skal lige have samlet dem i en samlemuffe, men ellers intet problem.. Good to know.

Tror lige jeg vil læse op på farvekoderne inden jeg går videre med noget ;-)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Da de pt. ikke er forbundet til noget, så kan jeg vel også afsikre dem individuelt? Jeg har sådan nogle enkelte samledimser til individuelle ledninger? (yes yes - termerne har jeg så ikke lige styr på ;-P)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Skrevet af illio på 14 maj 2013 22:25
Da de pt. ikke er forbundet til noget, så kan jeg vel også afsikre dem individuelt? Jeg har sådan nogle enkelte samledimser til individuelle ledninger? (yes yes - termerne har jeg så ikke lige styr på ;-P)
Ja det er det mest korrekte

Har du muffer af den her type ser det ikke så hjemmefusket ud


Det er præcis sådanne jeg har ja.

Skulle der være noget i vejen for at afskærme sådanne ledninger selv mht. loven? Mig bekendt må man gerne skifte stikkontakter selv, hvorfor det forekommer mig nærliggende man også må afskærme ledninger i en stikkontakt selv?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Annonce
Det ved jeg ikke om man må-
Men det er da bedre at du smider et par muffer på, end de ligger uden muffer.
De ledninger kan sagtens ligger uden muffer på, det kræver bare du ved de ligger blottede i den anden ende også.
For så er der jo ingen fare for at der kommer strøm på dem.

Men selvfølgelig kan du vælge livrem og seler, hvis du ikke kan finde den anden ende af dem.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af illio på 14 maj 2013 20:56
Jeg ville netop til at skifte en gammel stikkontakt fra 80'erne, men opdagede at der bag den var ekstra ledninger der ikke var forbundet til noget. Specifikt ser det ud til at være jord (brunlig ledning) og 400v kraft (grøn/gul ledning).. 

Er der virkelig normalt de sådan bare "gemmer sig" bag en stikkontakt uden at være skærmet af eller forbundet?


Øhhh, undskyld.

Vil du have den gul/grønne ledning skal være til 400v???

Gul/grøn ledning må kun bruges til jord og ikke andet!!

Men kan jo være jeg misforstod hvad du har skrevet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis