Særlig skruetvinge til terrasse

Hej GDS'er

I min søgen efter inspiration til at bygge en træterasse er jeg faldet over vedhæftede skruetvinge. Men jeg har ikke kunnet finde denne type skruetvinge nogen steder. Det tætteste jeg er kommet er en murstensstang, som ikke er helt god. Er det fordi jeg ikke søger på det rigtige navn eller er den hjemmelavet - og I så fald hvordan?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en ganske almindelig skuetvinge, der har fået et vinkeljern monteret på den forreste "fod"

Vil tro at den kunne fremstilles uden nogen problemer af ovenstående materialer, eventuelt med en svejseklat, eller lidt 2 komponent lim. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Måske ligger vinkelsømbeslaget bare løst, og så på med skruetvingen.

Jeg har somme tider, skruet en klods på strøen, uden for brættet, og banket en trækile ind, og presset brættet på den måde.
Det er svejst på hvis den endelig er noget for du smadre da alting med et løst vinkeljern

Med venlig hilsen

 

Frederik Johan Lunøe

 

Lunøe Tømrer- & Snedkerfirma

Tjørnerækken 5, 1tv - 2300 København S

Tlf.: 5123 4145

Havde det været en færdiglavet, burde det faste ben være kortet op, så der ikke kommer skævt træk på.
Og en videre ville et sømbeslag være et rigtigt dårligt valg, da det er blødt.
Og skruetvingen på det sidste billede er støbejern, så en svejsning vil ikke være så holdbar.

Man behøves jo ikke at smadre det hele. sømbeslaget er jo fixceret mellem to fastskruende brædder
Jeg giver altså je_ns ret her.. Det er ikke svejset.
Et sømbeslag svejset på støbejern ville aldrig holde.
MEN.. Du kunne bore et hul eller to i en skruetvinge, og så sætte bolte igennem, hvis du er bange for at det smutter.
(Jeg er selv mere til kiler)

Mvh.
Mikkel
Annonce
Jeg tænker også, hvad skal man bruge den til?
Er det ikke kun hvis ens brædder er skæve ?( og så ville jeg ikke lægge det bræt) for det er vel ikke for at holde dem, mens man sætter skruer i ?
jeg ser ikke hvad den skal gøre godt for 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Når man ligger en hårdtræsterrasse er det mere reglen end undtagelsen at brædderne er skæve. Det er ikke helt sandt men tæt på. De slår sig voldsomt og man skal bruge lidt forskellige metoder for at få dem rettet op
slettet
Ja, så lige er brædder sjællandt, specielt ikke hvis de skal lægges med meget lille fuge, så skal der arbejdes lidt med brædderne.
Ok det var jeg ikke klar over, jeg har aldrig arbejdet med hårdttræ...

Hvad skyldes det ? er træet skåret op før det er ordenligt tørt, eller er det noget med strukturen i træet, eller er det opbevaringen ?

Det gør det jo lidt lettere for mig at vælge træsort, når jeg skal igang med min pergola/terrasse   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis