Vandhane til drivhus

Hejsa
Jeg skal have en vandhane i mit drivhus. Jeg har tænkt mig at opsætte en 1000l palletank med en pumpe. Har trukket vandrør gennem fundament ind i drivhuset, men er i tvivl om hvordan jeg skal montere en vandhane derinde... Jeg har tænkt det skal være noget i denne stil :
http://www.broen.dk/Vand/Installati...-greb.aspx

Jeg har en aluplade monteret mellem 2 profiler i drivhuset (http://www.willabgarden.dk/produkt/...eller.aspx) som jeg tænker den skal sidde fast i sammen med en kontakt til pumpen, men kan man bore et hul svarende til omkredsen af røret og så en fitting på pexrøret og så kører det..?

Det bliver ikke tilsluttet vandværket så jeg må vel godt rode med det selv:-)

Gode ideer modtages meget gerne
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da en oplagt ide' at bruge den allu plade til at montere din vandhane på.

Ang. hul kan du først bore et hul så du kan bruge en stiksav, hvis du ikke har så stort et bor, det er vel de færreste der har et sådan, sav fra bagsiden og brug en metalklinge og brug laveste mulig hastighed (op/ned) når du saver.

Du skal ha' et stykke ½" rør nippel med lang gevind, en' muffe (med indv. gevind) & 2 stk møtrikker der passer til gevindet, du kan sikkert få det alt sammen i f.eks Jem & Fix eller byggemarkedet, eller ved den lokale smed Wvs'er.

Fuldt lovligt når det ikke er tilsluttet offentlig vand, så ingen problemer.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja ikke:-)

Ok så skruer jeg den fast med de 2 møtrikker og så vandhanen på den ene side og pex slangen på den anden, med en nippel for enden?

jeg tænkte også på måske at lave en overgang fra pexrør til et stål/kobberrør under jorden og så op bag pladen og så videre derfra. Giver måske et lidt pænere look:-) men må man godt lave sådan en samling i jorden...?
Jo det kan også bruges så skal du bare ha noget fittings til pex rør, lidt dyre end stål.

Eller brug Pel rør som bruge til vandværks vand føringer.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
ok så jeg må godt lave en samling fra pex/pel (hvordan kan man se forskel...?) til rør under jorden?
Der bliver jeg dig svar skyldig, ved bare at der er noget der hedder sådan.

Kommer i tanke om at du måske kunne bruge slange til gulv-varme måske det allerbilligste hvis du kan få et stykke af en sådan & ikke skal købe en hel rulle med mange meter.

Har du mulighed for at snakke med en smed eller blikkenslager, de ved hvad der er hvad, eller du kunne forhøre i et byggemarked eller tømmerhandel.

Der er vist desværre ikke meget jeg kan hjælpe dig med her, må jeg konstatere.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
i jorden skal du bruge pem/pel rør jeg har selv brugt denne. http://www.vvs-eksperten.dk/index/pem-ror-tn10-20mm-anbrud-p5391

Det fikser jeg...
jeg tænkte også på måske at lave en overgang fra pexrør til et stål/kobberrør under jorden og så op bag pladen og så videre derfra. Giver måske et lidt pænere look:-) men må man godt lave sådan en samling i jorden...?
Ja det må du, det er ikke fra vandværket.. Jeg vil dog fraråde at have en samling under jorden på det kraftigste.

ok så jeg må godt lave en samling fra pex/pel (hvordan kan man se forskel...?) til rør under jorden?
Pex rør er som regel hvidt, pel/pem rør er som regel sorte eller blå.

Jeg vil råde dig til at køre tilførslen frem uden samlingler i jorden, kør pex/pel røret f.eks 10 cm. over jorden og lav din samling der.

Mvh.
Mikkel
ok så hvide pex rør er til varme og pel/pem sorte/blå rør er til drikkekvand...?

ja ok det kan jeg godt se, jeg kører røret et stykke over fliserne og laver samlingen der:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis