7 leder tal kodekabel.

Hej alle LDS'er og ikke mindste kærkommen elektriker.

Er der nogen der kan oversætte tal koder i et 7 leder kabel til farvekoder.

Det er fordi jeg skal have forlænget et 7 leder kabel, og der står tal på de enkelte leder. De nye 7 leder/det jeg har fået fingrene i er med farvekoder. Så ville gerne have sat de rigtig farver til de rigtige tal, bare så det bliver gjort ordentligt.

Ved ikke om jeg skal starte med nul, på talkode 1 eller talkode 6 ?

Håber der er nogen som kan hjælpe.

Det er en detalje.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke farver har du i en 7 leder ?

jeg vil mene at du selv vælger hvilket nummer du vil parre med en farve, men selvfølgelig skal du sikre dig at nul og jord er den rigtige farve...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jord i 7 leder er gul/grøn som den skal være. I en 7 leder med tal er de alle hvide med bittesmå tal fra 1 til 6 . Så jord er altid jord.
Men har alle basis farverne (rød, sort, grå blå) + 2 ekstra farve nuancer.

Kunne godt være der var nogen som vidste at 1 går til blå, 2 går til rød, 3 til sort osv?

Det er en detalje.
Der er frit slag hvad tallene angår.
Hvis du kan farvekoderne for modstande i hovedet, kunne ud overveje at bruge dem. Men kan du ikke det, så er det ligegyldigt, da du alligevel er nødt til at skrive ned, hvordan det er forbundet.
Ellers så mærk lederne op med enten numre, eller farvet Flex, så er det nemt at gå til, hvis du skal til at rode med det om nogle år
Annonce
Tak for svarene.
Tror nu at jeg sætter den op således:
1 = Rød
2 = Sort
3 = Grå
4 = Hvid
5 = Grøn
6 = Nul
Jord = Jord

Derved bliver de 3 første som faserne normalt er opdelt fra 1 - 3, og nullen kommer til sidst.

Det er en detalje.
Vi plejer at sige 1 = Nul 2= fase. Nu har du så 3 faser så 2,3,4 ville jeg ha til fase.

Dog er det lige meget, ingen regler om det. Dog siger du der er grøn leder i, mindes da at man ikke må anvende gul og grøn mere pga. forveksling med jord. Er godt nok elektriker, men kan ikke huske 100% om det er korrekt.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Det var den sammen tankegang jeg have. byttede bare om på hvor nullen skulle være

Det er en detalje.
Vi plejer altid at have nullen til sidst i kablet. Altså som nr 6 i dette tilfælde.

Mvh Kenned

Montør Elforsyning/Superhelt

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis