Limning af pindestol

Jeg har 4 gamle pindestole (magen til den på billedet jeg har vedhæftet) som efterhånden er blevet godt løse i samlingerne. Hvad ville en snedker gøre?
mener på et tidspunkt at have hørt, at man kan bore små huller og sprøjte PU lim ind i samlingerne, men kan være det bare er noget jeg har drømt. Jeg kan ihvertfald ikke finde noget om det på Google.

Jeg har brug for svar baseret på konkret viden

På forhånd tak :-)


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pu lim er godt nok men ikke lige til dette formål, for denne lim hærder ved hjælp af fugt i træet, & luften, så siger nogen vel sprøjt vand ind først, jeg skal ikke kunne sige om det hjælper?

Vil bruge en Pva lim den hvide snedkerlim som nogen kalder den, IKKE børnenes skolelim det duer ikke til møbel limning.

I gamle dage for mange år siden brugte man ben/hud lim som var en varm lim det var godt, da havde man limpotten til at stå på ovnen klar til brug.

Du må skille dine stole ad i sine enkelt dele og rense ud i huller med stemmejern og tapper med groft sandpapir, & smøre lim i alle huller & på tappene, er du omhyggelig med arbejdet og får spændt godt sammen får du en stol som holder måske din tid ud.

Altså ingen lette genveje som jeg ser det, andre kan godt ha' en anden mening herom ingen tvivl om det, jeg mener bare noget andet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej maskinsnedker - tusinde tak for dit svar. Jeg vil gøre som du anbefaler og få skilt stolene ad. Bliver nok med lidt vold, da nogle af samlingerne jo stadigvæk er fine nok, men med nogle slåklodser, en hammer og lidt forsigtighed går det nok.
Jeg tænker umiddelbart også at det ved brug af en limsprøjte, vil være begrænset hvor stor en kontaktflade man får dækket.
Nå men endnu engang tak :-)

Morten

 

Så lidt det er jo meningen med disse sider, vi hjælpes ad på kryds og tværs, så godt vi kan.

De samlinger der er ok ville jeg ikke røre ved, men det er selvfølgelig en afvejning og vurdering af forholdene i det enkelte tilfælde.

Overskyende lim tørres af med en fugtig klud.

Ps. Stil dine stole på gulvet medens du limer for at få stolen til at stå rigtigt.

Go' arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Og har du ikke de rette tvinger, kan du stramme den sammen med bagagestropper.

Og du kan lime et stykke filt på en hammer så den ikke sætter mærker

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis