Nye biler lader ikke, men vedligeholder ... ka' det nu passe ?

Hejsa

Vi har en ny Ford B-Max, og har en lidt underlig oplevelse jeg gerne vil høre jer om det virkelig kan passe.

Denne har noget der hedder Start-Stop, som betyder at når man holder for f.eks. rødt lys - så slukkes moteren
I nogle tilfælde er funktionen de-aktiveret, bla. ved lavt batteri niveau.

Første gang skulle anhængertræk monteres, og start-stop virkede ikke. Nå py - vi havde en tur på ca. 300Km, så skulle problemet vel være løst.
Men nej - snakkede med værksted og fik at vide at moderne biler ikke lader, men kun vedligeholder batteri, og at jeg skulle sætte en batteri lader på.

Ahh hva ????

I dag var den så til service, fordi de havde "glemt" at opdatere software ved levering og lave en indkaldelses rettelse
Fik den tilbage 3 timer senere, med samme problem igen med Start Stop - på med lader.

Kan det virkelig passe at moderne biler stort set ikke lader, men kun vedligeholder ??


(Det skal siges at nye B-Max/Focus/Fieste måske er lidt specielle, da de bruger bremsekraft til at lade batteri med)
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Kan jo ikke passe for så vil den jo løbe tør for strøm hvis den kun laver den mængde 
som den bruger. 
Vil helt klart sige til værkstedet at du ikke tror på dem og at du omgående skifter værksted, men man kan jo regne ud hvor meget strøm den bruger og hvis man ved hvor meget generatoren lader med kan man jo se om det hænger sammen.
Men at skulle sætte en billader på en helt ny bil ( medmindre det er en elbil ) er helt hen i vejret.

Hilsen Jan

P.S. Det med at den lader med bremserne er jo kun lavet som en ekstra hjælp
bilen har jo osse en generator. 
Ned risiko for at få ørene i maskinen, så vil jeg påstå, at det er noget fordrukkent sludder.
Hvis man har brugt start-stop funktionen mange gange og batteriet er afladet, skulle det så være nødvendigt at sætte en lader på for at få batteriet fyldt op igen?
Næppe. Det skal generatoren kunne klare på en rimelig køretur. Ellers kan du jo ligeså godt købe en elbil.

Min mistanke ville rette sig mod laderelæet, men først af alt ville jeg finde et andet værksted eller en autoelektriker. Jeg ville ikke kunne tage nogen seriøst efter de havde forsøgt at binde mig dette på ærmet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hør evt mekanikeren om det er nødvendigt at tage en tur til Kaselbakkerne og småbremse hele vejen nedad for at få strøm på batteriet igen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er da noget pladder de lukker ud. Vi har en Kia Picanto fra '12 med stop start og det har virket fint og jeg har sq aldrig ladet den op. Moteren skal dog op på en bestemt temperatur, samt omgivelserne skal over 5gr. Prøv at kigge i vejledningen. i vores står der de kriterier der skal være opfyldt før det går i gang.
Prøv at ringe til et andet Ford værksted og spørg. Så kan det være de griner af dig og så kan du bede dem ringe og forklare det til dit første værksted..
Ja - jeg undrede mig også over at den ikke skulle lade men vedligeholde.
Den forrige bil skulle ikke køre specielt langt hvis batteriet var lidt fladt - og den var over 11 år gammel.

Det her er en 1 måned gammel og fabriks ny bil.

Stop-Start slås i denne fra ved kulde (<5 grader), aircondition og batteri - og da der er +10 grader og aircondition er slået fra (vi bruger det ikke meget pga. forbrug) - så er der kun batteri som fejlmulighed

Naturligvis kan de ske batteriet er langt ned efter de har brugt en halv dag på at sætte anhængertræk på, døre åbne og radio kørende - men jeg synes da +300 Km burde lade batteriet.

I dag var det bare noget knirkeri og software opdatering - ca. 1 times arbejde.
Og så skal der lader på igen - eller også har de lavet en fejl.

Jeg tager fat i dem i morgen og hører om de sætter flade batterier i hver gang den er til service.

Må indrømme jeg føler mig lidt til grin at skulle sætte lader på 2. gang på en fabriks ny bil
Annonce
Du skal ikke sætte lader på. Hvis det er nødvendigt, så er der noget galt med bilen, og så kan forhandleren/værkstedet værsgo bare se at få den bragt i orden. Ellers kan du ringe til importøren og spørge ham, om det virkelig kan passe. Det vil han fortælle dig, at det ikke kan, og så kan du jo bede ham om at fortælle forhandleren hvad man kan forvente af en ny bil.
Lur mig om ikke din forhandler får et velfortjent hak i tuden af importøren!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har skrevet med den importør og han var kold i røven,så det er nok ikke lige vejen,iøvrigt er danske importøres standard svar,vi sælger ikke biler.
Hvad der har fået dig til at købe en Ford ved jeg ikke,men et godt råd er at give forhandleren en sidste chance til at udbedre fejlen,lykkedes det ham ikke beder du ham hæve handlen,køber en god bil og får et godt liv.

René
Der er desværre mange biler med start-stop der oplever den fejl.

Når motoren er stoppet kører generatoren ikke og kan derfor ikke lade.
Derfor, hvis det der styrer om generatoren skal lade eller ej er defekt, kan den fejl fremkomme.
Den kan også fremkomme med et defekt batteri.

Batteriet kan du få målt på de fleste værksteder, de har en dims de lige klipser på og på 20 sekunder fortæller den om batteriet er i ok stand.

Herefter ville jeg køre til din forhandler og sige dette: "Jeg har aldrig følt at jeg har købt så træls en bil før" hvis der er noget ford er opmærksomme på, så er det målinger af tilfredsheden.

Du skal have dem til at undersøge præcis hvorfor dit batteri ikke bliver ladet op.

Det kan være en meget enkel lille ting, men når det er en ford, og undskyld generaliseringen, men det er altså det tallene siger, så er der en større chance end med f.eks VAG bilerne, at fejlen er træls og muligvis tidskrævende (dyr hvis uden for garanti)
En ting der er vigtigt er, du må ikke lægge penge for dette, og du skal lade din forhandler forsøge at lave fejlen.

gør du først til et andet værksted og betaler, så har du erkendt fejlen er din. Det giver ikke mening men advokaterne kan dreje sagen sådan på 0.5 sekund.

Det med at moderne biler ikke lader er en fejlfortolkning. Din mekaniker har ikke kunnet finde ud af at forklare sig. MEN det han nu nok mener er at der er en batteri styring der gør at bilen ikke lader når der er rigeligt med kraft på batteriet. Så kobler generatoren i friløb, det gør at motoren ikke bruger brændstof på at drive en generator hvis strøm du ikke skal bruge.

Det kan også være friløbet i generatoren der er noget lort. Hvis det er, hedder det ny generator.

Hvis du skal hæve købet, skal bilen være forsøgt repareret hos sælger 3 gange for samme fejl. Uden at den er blevet løst.
Så er du i din ret til at ophæve købet.

(Hvilket jeg ville) Jeg ville anbefale dig at kigge på de nye modeller f.eks ved skoda eller seat. Det er nogle rigtig dejlige biler til pengene. De er også lavet til klimaet, det er ford ikke.

Håber det kunne bruges

- Mvh. Carsten
Du vover dig langt ud i dine udtalelser, min ven. Er du godt nok funderet til det?

mvh

 varmetossen

Jeg fornemmer der er en som har misforstået spørgsmålet ;-)
Mht. valg af bilmærke har jeg da haft nogle stykker fra ny, og samtlige har haft en eller anden form for fejl på et tidspunkt - også de tysk producerede. Undtagen de asiatiske vi har haft.
Som f.eks. tyskeren der valgte at smække centrallåsen mens motoren kører - og det er ikke særlig praktisk en vinterdag i tynd skjorte, når man påfylder sprinkler væske.

Men der er bestemt også bilmærker jeg vil holde mig fra, efter dårlige erfaringer.
Og de omtalte tyske bilerne har ikke denne type bil i programmet - med samme økonomi.
B-Max er en mini MPV ala Renault Scenic eller C3 Picasso

------------------

Mht. batteri problemet er jeg blevet enig med værkstedet om, om den indkaldelses rettelse der blev lavet måske ikke er forløbet helt som den skulle.
Den nye udvikling er nu at bilen melder fejl på start/stop - så de ser på den i morgen

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis