Nye biler lader ikke, men vedligeholder ... ka' det nu passe ?

Hejsa

Vi har en ny Ford B-Max, og har en lidt underlig oplevelse jeg gerne vil høre jer om det virkelig kan passe.

Denne har noget der hedder Start-Stop, som betyder at når man holder for f.eks. rødt lys - så slukkes moteren
I nogle tilfælde er funktionen de-aktiveret, bla. ved lavt batteri niveau.

Første gang skulle anhængertræk monteres, og start-stop virkede ikke. Nå py - vi havde en tur på ca. 300Km, så skulle problemet vel være løst.
Men nej - snakkede med værksted og fik at vide at moderne biler ikke lader, men kun vedligeholder batteri, og at jeg skulle sætte en batteri lader på.

Ahh hva ????

I dag var den så til service, fordi de havde "glemt" at opdatere software ved levering og lave en indkaldelses rettelse
Fik den tilbage 3 timer senere, med samme problem igen med Start Stop - på med lader.

Kan det virkelig passe at moderne biler stort set ikke lader, men kun vedligeholder ??


(Det skal siges at nye B-Max/Focus/Fieste måske er lidt specielle, da de bruger bremsekraft til at lade batteri med)
Hejsa Vi har en ny Ford B-Max, og har en lidt... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvordan fortsætter historien - det er vi sikkert mange der gerne vil vide 
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Åhh ja ... havde helt glemt det ....

Nå - der var altså ikke noget galt med bilen, og værkstedet fik lært lidt om de nye Ecoboost motorer og styringer.

Det viste sig at når man tager batteriet fra på de nye motorer med Start/Stop, så går der op til lidt over 1 døgn ( 36 timer ) før al elektronikken har re-kalibreret sig til motoren. Og i det tidsrum virker Start/Stop ikke.

Og meldingen i første omgang fra værkstedet om at nye biler ikke lader men vedligeholder erkendt værkstedet efter at have læst på lektien var forkert. Faktisk måtte jeg slet ikke sætte en lader til uden at fjerne batteri.

Så hele polemikken skyldes en værkfører der ikke vidste hvad der sker når batteriet havde været taget fra, og hvordan Fords nye motorer fungerer.
Hej
@ klaus lundstedt
friløber er monteret fordi alle 4 cyl. motorer stopper 2 helt bestemte steder når du slår tændingen fra og det ville resultere i et kraftigt slid på drivremmen netop de to steder.

Dette fordi den roterende del af en moderne generator har en ret stor masse (stor enerti) og den vil ikke ret gerne standse sådan lige nu og her.

Samtidig har friløbet en støjdæmpende virkning på drivremmen, så du opnår to ting på en gang.

For at afmontere et sådant friløb skal man have et specielt nøglesæt, som passer på faktisk alle typer friløb - det består af en ret stor top med udvendige riller, samt en lang mangekantet (ikke torx) men noget der ligner skruetrækker som passer i et hul i den først omtalte top.

Desværre er det mange gange sådan at friløbet koster mere end halvdelen af prisen på en ombyttergenerator hvor du også får friløbet med !

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Arbejder til dagligt med Kia biler, og på dem er det sådan, at generatoren lader Max når der motorbremses. Hvis man bare tøffer ud af vejen, lader den stort set ikke. Så jo mere motorbremse, jo mere strøm på batteriet
Annonce
Jan_L hvordan gør de det med mindre det er en elbil? når du motorbremser så sænkes motorens omdrejninger jo og så må remmen der trækker generatoren jo også falde, hvilket jo burde gøre ladekraften mindre? eller hvad er det jeg lige misser her

- Mvh. Carsten
Motorstyringen kan styre ladeprocessen ved at anstyre ankeret i generatoren med et PWM signal. Hvis motoren skal bruge power på at accelerere eller trække, så kører generatoren på frihjul. Når man motorbremser har vi en masse kinetisk energi. Det udnytter vi ved at køre Max ladekapasitet
ville du have noget imod at forklare mig lidt mere om det? det lyder interessant, men kan ikke lide se hvordan den kan lade mere, når det der giver den energi til at lade forsvinder med motorbremsen? (remdrevet kraft forsvinder)
Kan sagtens sætte mig ind i at den kører frihjul når motoren skal bruge energi, ligesom en klimakompressor gør, men det andet kan jeg ikke lige se.

- Mvh. Carsten
Man kan bestemme, hvor meget generatoren skal yde ved at øge eller sænke strømmen til ankeret (den roterende del). Jo mere strøm man putter på ankeret desto mere magnetisme kommer der i det, og desto mere lader den ved et givent omdrejningstal.
Når man motorbremser tager man så noget energi og putter i batteriet i stedet for at lave det til friktionsvarme i motoren.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

ahh ja det giver egentlig mening smart. troede kia egentlig bare var at stramme elastikken op igen

- Mvh. Carsten
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis