Opmuring med moler-sten

Hej,

Ifbm. jeg skal opmure nogle skift med moler sten + overliggere som var gået løs, har jeg lige et spørgsmål:

Min LILLE erfaring med moler sten siger mig at mørtlen sætter sig meget hurtigt, selv om der forvandes. Nu skal jeg have et par ikke-bærende overliggere op og vil gerne købe mig lidt tid før mørtlen sætter sig.

Er det muligt at starte med at påføre et tyndt lag mørtel på de eksisterende skift (mindske sugeevnen på overfladen), for dermed at forlænge tiden inden inden en rigtige muremørtel størkner? Så har jeg lidt længere tid til at kravle ned af stigen op placere en overligger...


/HAT
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også molersten  mine indemure.
Den faste del af muren skal vandes grundigt, og så dypper jeg de løse sten i en spand vand, så det er godt mættet med vand (ikke så meget at det løber fra dem), så synes jeg det går fint, uden at mørtlen tørre for hurtigt.
Ja til at sætte sten hvor det kan udføres i en arbejdsgang synes jeg også det er fint. Men hvis jeg skal bruge e.g. 30-60 sek fra mørtel til at jeg kan placere/justere overliggeren, vil jeg tro at mørtlen når at tørre inden.

Man må da kunne "snyde" lidt... ?


/HAT
Så klods/kil overliggeren op, og pres mørtel ind med en fugeske-
Arghhh god idé; og mørtlen binder/holder lige så godt med denne metode?

/HAT
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis