Kun 2 tilslutningsmuligheder i loftroset??

Hej Alle

Jeg er i fuld gang med at udskifte en ledning i en lampe. Den har 3 ledninger, blå, brun og gul/grøn.
Jeg har læst lidt på google og herinde, og fundet frem til at:

N=Nul= blå
M1=mellemfase= brun

J= jord= gul/grøn

Så langt så godt. Så vil jeg tilslutte lampen til loftrosetten. Rosetten sidder på væggen og lampen skal hænge i en krog i loftet (blot info), og til min store rædsel opdager jeg at rosetten kun har 2 tilslutningsmuligheder, nemlig 0 og M1. 

Der er simpelthen ikke metal i de 2 andre udtag, som er F og M2.

Så hvad nu?????

Jeg får jo ligesom en jordledning i overskud????

Må jeg sætte en muffe for enden eller er lampeudtaget simpelthen bare for gammelt og trænger til at blive skiftet ud med en ny? 

Glæder mig til at høre fra jer..

Ej blot til pynt...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan lægge billidet ind i tråden.
der kan du sikkert få svar.!
I rigtigt mange ældre boliger er der ikke ført jord med rundt i installationen, dette skal du nu ikke være super nervøs over, da du sikkert har et hpfi relæ (kontroller det lige...), som vil beskytte dig mod overgang.

Så det bedste du kan gøre er at lade jord ledningen ligge, uden at montere den i lampeudtaget.
Når du afisolere din ledning, så lav den ekstra lang (3-4 cm), så kan du nemt "krølle" den sammen til en lille ring, som kan ligge i bunden af lampeudtaget, derefter monterer du de resterende ledninger og sin lampe vil lyse (hvis du husker en lyskilde)

Det er kun i vådrum man gerne skulle ha' en "muld-ledning" med...


Held og lykke med "lamperiet" 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak til jer begge 2.

Henrik, at "lade jordledningen ligge, uden at montere den i lampeudtaget", og så krølle den sammen, skriver du, er det forsvarligt? Skal den ikke have muffe på?

I en anden vejledning hvor man skulle lave om fra 3 ledninger til 2 i et alm hanstik, der klippede man jordledningen af... er det evt måden at gøre det på her også?

JEg er super meget i tvivl om der er nogen fare i det her?

Tak ;-)

Ej blot til pynt...




Ej blot til pynt...
OK i den type loftroset skal du helt sikkert fjerne jorden.

Jeg troede at det var en nyere roset, hvor der er plads i.

-men så vil jeg råde dig til at klippe jorden af i begge ender.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ooooog ledning som skal tilsluttes i rosetten. Forenden, som sagt en lampe 





Ej blot til pynt...
PS: husk lige at trække låget til rosetten på ledningen inden du monterer den i udtaget... den er så svær at få på bagefter 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Husk at brug aflastningen (den lille blå skrue i midten) kablet ligger du bag ved denne skrue og spænder kablet ind mod bagsiden af rosetten..

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Hej Alle

Tusind tak for jeres indput, gode råd og "huskere" ;-)

Jeg har lige afprøvet lampen, og det VIIIIRKER.... HURRRA... så i morgen, tilslutter jeg den rigtigt, når jeg kan se hvad jeg laver ;-)

Tak!!


Ej blot til pynt...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis