Ny garage og carport

Jeg skal lave en ny garage og carport i forlængelse, men er lidt i tvivl om opbygningen og dimensionering af træet. jeg har tegnet en hurtig tegning.

Jeg regner med det bliver med stolper støbt i jorden, og med et skråtag med lille hældning
garage 7 meter lang 4 meter bred, carport 5 meter lang 4 meter bred. begge dele 2,5 meter høj på midten. tag bliver noget let tag, tagpap eller eternit eller andet. udvendig beklædning bliver træ.

Hvilken type stolper skal der bruges 100x100, 50x100 eller hvad?(skal siges den nok skal isoleres med 100 mm, så stolperne skal gerne være 100mm tykke)

Hvad med spær, 50x100, 50x150 ??

Der er 2 tegninger på billede som angiver højden til 2,75 meter og 2,5 meter, max højde er 2,5 meter da den er inden for de 2,5 meter fra skel...

Hvad med opbygningen er den helt forkert?? taghældning for lille eller vil det bare være bedre med fladt tag?




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stolper på 4" x 4" til vægge eller 100x100 mm hvis det er nemmere for dig.

Stolperne støbt ned i jorden, de får en begrænset holdbarhedstid, jorden nedbryder træet også selvom du bruger tryk-imp.

Du kunne overveje at bruge punktfundamenter, heri støber du stolpesko eller bare flad eller vinke jern nok det billigste & næsten lige så godt som stolpesko (evt. varme galvaniseret hvis du vil gøre det ekstra godt) med huller i til franske skruer, det vil holde væsentligt længere.

Ovenpå stolperne (100 x 100) skal/må du ha' en rem til at forbinde dem indbyrdes (her skærer du halvt ind til at lægge remmen i & bolt dem sammen) du kan bruge en' regel hver 2. gang når du har så kort afstand mellem stolperne.

På langs bruger du et vindtræks-bånd diagonalt så det krydser på midten, dette strammes godt op og stabiliserer din væg. & gerne i gavlen også.

Spær ville jeg bruge 50 x 150 mm du skal jo også ha lægter eller X finer hvis du vælger tagpap løsningen, x fineren afstiver tagkonstruktionen godt. Du må ha' en spærfod (vandret) til at stivne dine spær og evt. til at fastgøre en loftbeklædning i

Du skal vel også ha' lidt udhæng hele vejen rundt til tagrende i længde retningen?

Det beskrevne er sådan jeg har lavet min carport for ca. 10 år siden, bortset fra at jeg har fastgjort den ene' langside på huset ca. 2/3 af længden.

Håber det gir dig et finger-peg om hvordan du kan Lave Det Selv.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 12 maj 2013 20:44
Stolper på 4" x 4" til vægge eller 100x100 mm hvis det er nemmere for dig.

Stolperne støbt ned i jorden, de får en begrænset holdbarhedstid, jorden nedbryder træet også selvom du bruger tryk-imp.

Du kunne overveje at bruge punktfundamenter, heri støber du stolpesko eller bare flad eller vinke jern nok det billigste & næsten lige så godt som stolpesko (evt. varme galvaniseret hvis du vil gøre det ekstra godt) med huller i til franske skruer, det vil holde væsentligt længere.

Ovenpå stolperne (100 x 100) skal/må du ha' en rem til at forbinde dem indbyrdes (her skærer du halvt ind til at lægge remmen i & bolt dem sammen) du kan bruge en' regel hver 2. gang når du har så kort afstand mellem stolperne.

På langs bruger du et vindtræks-bånd diagonalt så det krydser på midten, dette strammes godt op og stabiliserer din væg. & gerne i gavlen også.

Spær ville jeg bruge 50 x 150 mm du skal jo også ha lægter eller X finer hvis du vælger tagpap løsningen, x fineren afstiver tagkonstruktionen godt. Du må ha' en spærfod (vandret) til at stivne dine spær og evt. til at fastgøre en loftbeklædning i

Du skal vel også ha' lidt udhæng hele vejen rundt til tagrende i længde retningen?



Jeg har tænkt på punkt fundament istedet for stolper støbt i jorden, men læste et andet sted at så bliver konstruktionen netop mere vakkelvorn end hvis det er hele stolper der går ned i jorden, og derfor ikke behøver så meget stabilisering.

Ang. "rem" oven på stolperne, mener du bare en lang vandret stolpe i længderetningen? jeg havde planer om at fastgøre den med vinkeljern til begge sider i toppen af stolperne, med "rem" samlinger midt over en stolpe. Skal der skæres ind i dem?

Jeg ville fortrække ikke at have spærfødder, bortset fra hver ende og over garageporten,  Hvis det ikke kan lade sig gøre Hvor mange kan man så "nøjes" med?

Jeg må nok sige det bliver en meget holdbar garage, jeg har lige hevet den gamle garage ned, som havde ligget her i 45 år, og var overrasket over hvor spinkelt den var bygget, og at der var intet som helst der holdte den på jorden ud over dens egen vægt..
Ja ang. rem mener jeg det lange vandrette stykke tømmer hvorpå du sætter spærene, som jeg har fastgjort med vinkler og kam-søm.

Jeg brugte en 2" x 6" som rem på højkant og den skar jeg ind i mine 4" x 4" så den flugter med ydersiden, yderligere afstivning brugte jeg reglar 95 x 45 mm en standard regel gjort fast med vinkelbeslag og afstivning som beskrevet. Har skaret dem med et langt snit med et bryst  for oven/meden ved ikke om du kan se det for dig, ellers kan der købes nogle geberber beslag (tror jeg de hedder) 10 år siden nu beregnet til det formål.

Du behøver ikke nødvendigvis ikke en spærfod men et stykke træ længere oppe (hanebånd)  for at styre spærene, sådan ville jeg gøre.

Min konstruktion er meget stiv, har brugt x finer dem med 4" spor, dem kender du sikkert.

Ang. punktfundament er der her på LDS en tråd om dem, noget jeg har skrevet for nogle år siden, måske 2 eller deromkring, hvis du søger kan du sikkert finde den tråd hvis det har din interesse.

Har efter lidt søgen fundet ang. punkt. fundament:

Kopieret fra gl. tråd 10 juli 2010.

Punkt fundament: Du tager f.eks. et gl. kloak-rør eks. Ø 150 mm ca 1 m langt, det stiller du i dit hul (frostfri dybde) og dækker til stamper hårdt rundt om, hvorpå du trækker dit rør op igen så har du et fint rundt hul til at støbe dine punktfundamenter i og sparer noget beton hver gang.

Sådan gjorde jeg da jeg byggede min carport, og er tilfreds med resultatet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis