El motor 380V -> 220V ?

Hej.

Jeg er ny her på forum, så jeg håber at spørgsmålet er placeret rigtigt og at nogen kan hjælpe.

Jeg har en Moretti elmotor, der trækker en industrmaskine via rem. Iflg. label på motor kan den køre på 380V eller på 220V. De 3 forbindelser skal gå ved siden af hinanden ved 220V og ikke sidde i den vinkel, som de gør nu. Ved 220V har jeg jo så kun en fase og en nul til rådighed. Hvilke skal de så kobles på?





På de vedhæftede billeder kan man se dækslet og den nuværende kabling ved 380V. Der står passende 1-2-3 ud for de tre tilledninger. Det er jo en god reference til brug i svar.

På forhånd tak - Peter
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du skal flytte skinnerne så de sidder parallelt og så forbinder du fase og nul til de to klemmer (fagsprog for tilslutningssteder i motorer o.a.) og mellem een af dem og den frie sættes en kondensator.
Kondensatoren findes ved følgende formel: motors effekt i watt x 0.075 = mikrofarad (uF), i dette tilfælde giver det godt 40 uF. Og det skal være en driftskondensator.
Der er drift- og startkondensatorer, og startkondensatorer kan ikke tåle at kobles ind i drift, men man kan godt det modsatte.

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 12 maj 2013 10:41
Hej.
Du skal flytte skinnerne så de sidder parallelt og så forbinder du fase og nul til de to klemmer (fagsprog for tilslutningssteder i motorer o.a.) og mellem een af dem og den frie sættes en kondensator.
Kondensatoren findes ved følgende formel: motors effekt i watt x 0.075 = mikrofarad (uF), i dette tilfælde giver det godt 40 uF. Og det skal være en driftskondensator.
Der er drift- og startkondensatorer, og startkondensatorer kan ikke tåle at kobles ind i drift, men man kan godt det modsatte.

Tak for det.

De tre klemmer har nummer 1-2-3. Er det så 1 og 3 jeg skal bruge og kondensator koblet ind til den i midten = 2?
Skrevet af je__ns på 12 maj 2013 10:49
Men motoren mister en del kraft, som jeg husker ryger den ned under det halve i ydelse.

Så vidt jeg kan se, så trækker den 1,9A ved 380V. Det er ca. 725VA Ved 220V trækker den 3,3A. Det er også ca. 725VA, så der burde ikke være forskel. Den skal i øvrigt bare trække en industri symaskine.
Hej.
Det er rigtigt der er forskel på effekten i enfaset og trefaset drift. Har prøvet at kigge lidt rundt, men kan ikke lige finde det.
Mht. tilslutningen er rækkefølgen ligegyldig. Hvis den kører den forkerte vej rundt, bytter du om på den ene tilledning og den ene kondensatorledning eller flytter den ene tilledning der er sammen med kondensatorledningen over på den anden kondensatorledning.

gav det mening.

Nu fik jeg set mig rigtigt for, og dem der hedder 1 2 og 3 er jo 3 stk. ud af de 6 der er. Du skruer alle 6 møtrikker af og så vil der være 3 skinner, der så monteres så de forbinder klemmerne på den anden led to og to. Resten af beskrivelsen gælder stadig.


mvh

 varmetossen

Annonce
OK. Tak Klaus. jeg skaffer en kondensator og får den i omdrejninger.
Hej.
Det ser ud til at en motor på enfasedrift kun bør belastes 80% af effekten ved trefasedrift, og det må jo betyde at man mangler 20%.
Startmomentet er nede på ca. 30% af momentet ved tre faser, men det har ikke betydning, da din symaskine starter ubelastet.

Hvis andre læser med og skal videre i verden, vil en større kondensator end den beregnede give større startmoment, men også større driftstrøm. For at få større startmoment kan man yderligere koble en startkondensator ind parallelt med den første på op til dobbelt værdi, men den skal så kobles ud efter start.

Så sku den være der


 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis