Nøglevikler ...

ja, man kan selv lave den, men det er et stort arbejde:

http://kelds.weebly.com/garnvaeligrktoslashj.html

Mvh
KSor, Århus V
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Imponerende arbejde. Både garnvinderen og beskrivelsen:-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Skrevet af speddy på 11 maj 2013 18:11
Imponerende arbejde. Både garnvinderen og beskrivelsen:-)

Tak for de fine ord ;-))

Mvh
KSor, Århus V
He he... jeg undres over hvor folk får deres ideer fra, til at lave de mærkeligste ting

Men samtidig er jeg fuld af beundring over hvad menneskehænder kan fremstille  

Respekt !  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den ultimative test at dit endelige produkt, garnnøglet. Når nøglet står på endefladen, skal du kunne trække garnet af lodret, uden at nøglet vælter. Garnet skal tages udefra ikke indefra midten. Dette har stor betydning når man strikker på strikkemaskine. Er dine nøgler bare til håndstrikning er det fløjtende ligegyldigt.
Mvh
Helle, Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Skrevet af Raknes på 23 mar 2014 12:39
Den ultimative test at dit endelige produkt, garnnøglet. Når nøglet står på endefladen, skal du kunne trække garnet af lodret, uden at nøglet vælter. Garnet skal tages udefra ikke indefra midten. Dette har stor betydning når man strikker på strikkemaskine. Er dine nøgler bare til håndstrikning er det fløjtende ligegyldigt.
Mvh
Helle, Møn

Jeg diskuterede faktisk lige netop dette med min kone - hun mener så det skal tages indefra !

Om man tager garnet indefra eller udenfra er mht. til det at garnet vælter uden betydning, idet det med garanti IKKE vælter, da det har større diameter end det er højt - hvis du forstår. ;-))

En anden ting, som vi også havde oppe var, hvilken RETNING garnet skal vikles !

Der har jo netop betydning om det er MED eller MOD den retning selve garnet er "spundet" i - det hedder vel "spundet" - ikk' ? - der mente hun dog, at jeg blev FOR sofistikeret ! Jeg kender til de problemer, som det kan give, hvis det havde været et el-kabel - det vil ret hurtigt give problemer, hvis det ikke behandles i "den rigtige retning".

Nu har hun dog brugt en del nøgler, som er viklet på maskinen, og det UDEN problemer, så mon ikke vi har ramt noget brugeligt !

Jeg mangler dog stadig at lave et motorhus til vikleren, men det afventer færdiggørelse af smelteovn til aluminium - for huset skal støbes i aluminium !

Mvh
KSor, Århus V
Annonce
Hvis du tager garnet indefra, løber det ikke med en konstant modstand.
Den større diameter bliver mindre efterhånden som du bruger af garnet, og så vælter nøglet. Nøglet vælter også hvis garnet under spolingen har været slapt et øjeblik, så det kommer under det allerede spolede garn.
Det ideelle vil være at du laver et rør, der passer ned over dit spoleapparat, som garnet så kan blive på efterfølgende. Vi bruger wc
papruller eller yoplait bægre. Disse garnnøgler med paprør kan stå bordet med et lod indeni uden at de vælter eller tråden løber under nøglet, hvis det altså er spolet jævn.
Jeg er professionel strikker og gider ikke bruge tid på at rejse nøgler op eller kludre restgarn ud. Til daglig bruger jeg et elektrisk spoleapparat, som spoler på cones. Du må godt få et billede af apparatet, hvis du vil, det er vældig niftigt;-).
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Skrevet af Raknes på 23 mar 2014 13:49
Hvis du tager garnet indefra, løber det ikke med en konstant modstand.
Den større diameter bliver mindre efterhånden som du bruger af garnet, og så vælter nøglet. Nøglet vælter også hvis garnet under spolingen har været slapt et øjeblik, så det kommer under det allerede spolede garn.
Det ideelle vil være at du laver et rør, der passer ned over dit spoleapparat, som garnet så kan blive på efterfølgende. Vi bruger wc
papruller eller yoplait bægre. Disse garnnøgler med paprør kan stå bordet med et lod indeni uden at de vælter eller tråden løber under nøglet, hvis det altså er spolet jævn.
Jeg er professionel strikker og gider ikke bruge tid på at rejse nøgler op eller kludre restgarn ud. Til daglig bruger jeg et elektrisk spoleapparat, som spoler på cones. Du må godt få et billede af apparatet, hvis du vil, det er vældig niftigt;-).
Mvh
Helle
Vi oplevet ikke de problemer med væltning og varierende træk-modstand ;-))

Du har ikke nogen kommentar til dette med "retningen" man vikler sammenlignet med retningen garnet er spundet ?

Får man det laver forkert, vil der TEORETISK kunne opstå KINK eller garnet "spindes op" igen, men det kan godt være det er FOR teoretisk - og så må jeg jo give hende ret - selv om jeg ikke er meget for det ;-))

Mvh
KSor, Århus V
Det er ligegyldigt om du spoler det den ene eller anden vej, der sker ikke nogen drejning af garnet ved spolingen. Men det er ikke ligegyldig, hvilken ende af garnet du starter med, hvis der er rapporter i.
Hvis der er kinkedannelse på garnet er det ikke opstået under opspolingen. Så er det et garn der ikke er tvundet ordentligt efter spinningen, det vil sige at det er et ubalanceret garn. Det kan du teste ved at hænge garnet i en frithængende bue som et stort U, hvis det kinker, så gå ned og få pengene retur, så er det ikke noget værd, det vil trække skævt efter vask.
Men alt det her er nok langt ud over det som din kone skal vide, hvis hun bare skal have et nøgle garn spolet op fra et fed :-).
Mvh
Helle

Skrevet af Raknes på 23 mar 2014 15:54
Det er ligegyldigt om du spoler det den ene eller anden vej, der sker ikke nogen drejning af garnet ved spolingen. Men det er ikke ligegyldig, hvilken ende af garnet du starter med, hvis der er rapporter i.
Hvis der er kinkedannelse på garnet er det ikke opstået under opspolingen. Så er det et garn der ikke er tvundet ordentligt efter spinningen, det vil sige at det er et ubalanceret garn. Det kan du teste ved at hænge garnet i en frithængende bue som et stort U, hvis det kinker, så gå ned og få pengene retur, så er det ikke noget værd, det vil trække skævt efter vask.
Men alt det her er nok langt ud over det som din kone skal vide, hvis hun bare skal have et nøgle garn spolet op fra et fed :-).
Mvh
Helle

Ja, du har ret i, at der ikke sker nogen drejning ved spolingen (det jag kalder viklingen), men drejningen sker ved AFviklingen - altså medens der bruges af garnet - præcist som når elektrikeren bare rykker kabel ud fra rullen, som ligger på siden på gulvet - DET ender i noget værre jams !

Mvh
KSor, Århus V
Nu er jeg med. Jo der opstår der et problem, hvis man skifter mellem at tage inde eller udefra på nøglerne, eller hvis man trevler op og genbruger fra den forkerte ende. så vil du kunne se et strukturskift. Især i patentmønstre. Det ene stykke strik vil flade mere ud end det andet.
Mvh
Helle

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis