Fremgangsmåde: Træbeskyttelse af carport i uhøvlet træ.

Min kæreste og jeg overtog for et års tid siden et hus, med tilhørende carport, som er opbygget i trykket træ. beklædningen er 1 på 2, i noget 16x100cm uhøvlet træ. Beklædningen er i kontakt med terrain flere steder, da dem der byggede den, bare har sat brættet helt end til jord niveau. Stolperne 10x10 cm står også nede i jorden, og ikke på stolpesko. Carporten er ca en 5-8 år gammel, og er aldrig blevet behandlet med træbeskyttelse.

Jeg søger så den bedste, og nemmeste måde at beskytte træet på. Da den er uhøvlet vil træet jo suge en del mere, og det er de vel ikke noget at gøre ved? Hvad er fremgangs måden, skal den have en gang grundings olie, også en olie bestyttende olie evt med farve i bagefter, og er det så bare det? Synes der er mange forskellige produkter til at behandle træet med, men det bliver nok noget gori, da svigermor har et gavekort til dette produkt. 

Jeg havde en tanke om at skære beklædningen af, lidt over terain niveau, men det er jo ikke lige til at komme til med en rundsav sådan et sted.  Er det så at tegne en streg i vatter og save med fugtsvandsen?  

Jeg har også et hegn, som heller ikke er behandlet siden det blev sat op for en ca 7 år siden. Det er et hegn ligesom dette. http://www.husservice.dk/service/snedker/hegn01.jpg Men hvordan behandler jeg det bedst? Man kan jo ikke kommer til at give den beskyttelse i "midten" af hegnet. og bør jeg få naboen til at give den samme behandling på bagsiden, for at forlænge levetiden?


Er lidt rådvild når det kommer til træbeskyttelse, der er jo mange nye ting som husejer, Så evt andre gode råd til hvordan jeg skal gribe det an modtages med stor glæde.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det ville være en god ide, at få skåren brædderne af, så de ikke er i berøring med jorden. (alternativt kunne du måske grave lidt væk, så der er luft under)
Du kan godt save brædderne af med en rundsav, skru evt. et bræt på til at ligge rundsaven op imod, så bliver det lige.

Træbeskyttelsen du skal først rense træværket, og evt. algebehandle. Og så skal du først give noget grundingsolie, og så noget halv eller heldækkende træbeskyttelse.
Men kik på producentens vejledning, eller spørg hvor du køber.

Jeg har rigtig god erfaring med Gori og Pinotex, men det er jo ren religion, hvor nogle sværger til de billige produkter.
Ja, huske altid at skære brædder ca. 15% smig baglæns, så endetræet ikke står og opsuger vandet.

Gori / Pinotex og Flügger har jeg også gode erfaringer med.
ja det burde jo være muligt at få skåret beklædningen af i en vinkel. Det har jeg også husket med det nye jeg har bygget Og måske lidt højere oppe endda, også sætte et offer bræt på i bunden så der stadig er lukket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også