Flisegulv på 1. etage...?

Hej.

Skal renovere køkken og stue på 1. etage i et hus fra '83.

Jeg (eller kaptajnen) vil gerne have 30 x 60 cm skifferklinker på køkkengulvet og et stykke ud i stuen så køkken og stue bindes sammen. I resten af stuen skal der være 12 mm laminat.

Gulvet består nu af stenderværk (cc60 - 4 x 8 cm) med isolering og spånplader og gulvtæppe.

Jeg har tænkt at jeg vil have elektrisk gulvvarme i to felter i henholdsvis køkken og stue, men ingen gulvvarme under laminaten, hvor der bliver løse tæpper og mange møbler.

Spørgsmålet:

Hvilken løsning er bedst/mest sikker på sikt?

Anbefalt flere forskellige løsninger.

1)
Master Board eller gulvgips (tykkelse?) over de gamle spånplader og herefter varmekabler og 25 mm fiberarmeret gulvafretningsmasse.

2)
Svalehaleplader på stenderverk og herefter armeringsnet med varmekabler og efterfølgende støpeplade i traditionel tørbetong (3-5 cm - min. 2 cm over VK).

Nogen som har erfaring med løsninger som fungerer. Tror gulvet er stabilt nok i køkkenet pga. kort spænvidde, men er lidt mere usikker på stuedelen hvor spænvidden er 4,5 meter.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg husker, må man kun bruge op til 30x30 cm fliser på gulvgips, da større kan knække. Løsning 2 kræver beregning af bæreevne og hvilken forstrækning, der skal bruges til at bære vægten.
Hej. OK.

Hvordan var opbygningen...? Var det med eller uden varmekabler...?

Jeg tænker at løsningen med støp bliver den "bedste", hvis huset ellers kan bære det. Og selv om man forstærker stendergulvet, vil der vel altid blive forøget risiko for sætningsskader s.f.a. ændret vægtfordeling...?

Jeg prøver at læse mig op. Kan se at det rent teknisk er "tilladt" at lægge fliser på etageskille med CC30. Ved CC60 skal gulvet vatres op med lekter som skrues ind i de eksisterende gulvbjælker. Imellem lekterne lægges 22 mm spån og på tværs af disse endnu et lag med 22 mm spån. Så et lag med 13 mm gulvgips. Så skulle fliserne kunne lægges direkte i elastisk fliselim og med elastisk fugemasse (fx Tec7)...?

Problemet bliver så varmekablerne. Enten skal de støbes ned i fiberarmeret gulvsparkel eller også skal de lægges i spor med metalvarmefordelingsplader.


Var med let gulvvarme via varmefordeling.

Opbygning var følgende.

Opretning af bjælkelag samt ilægning af mellembjælker
Lægning af 22 mm gulvspån
Forskalling + varmefordeling
GF 19 gulvgips
Klinker lagt med alm. flexi klæb og alm. fuge
Hej Koluda.


Tak for svar så langt.

Virker interessant. Du er den første som nævner en læsning uden støbning, hvad enten det her er "gammel" støpning med tærbeton eller "ny" støpning med fiberarmeret avretningsmasse.

Hvad mener du helt præcis med "forskalling". Regner med at du mener opbygning med fx brædder med ca. 3 cm. afstand, så der er plads til varmefordelere og varmekabler mellem brædderne - tror jeg har set en løsning som denne i "Gør det selv".

Er denne løsning på nogen måde "godkendt"/datablad.

Gyproc anbefaler jo i hvertfald to lag med krydsende gulvgipsplader.

Ved du om kunden fortsat er tilfreds - at gulvet er intakt.

Tak for hjælpen så langt.
Annonce
GF 19 er godkendt direkte på bjælkelag med C/C afstand 300mm og GF 25 c/c op til c/c afstand 600 mm

Begge kan dog også anvendes som svømmende, og her anvender man jo normalt så den billigere GF 19.

Forskallingen er underlag for varmefordeling ja, spånpladen i bunden er bare så det er muligt at lægge gulvet på tværs af bjælkelaget efterfølgende, også er det hurtigere af få lavet forskallingen og trukket slangerne, udover det giver en god styrke til hele gulvet.

Ja, gulvet er stadig uden revner i fugerne på trods af de større klinker, men er som sagt også en svømmende løsning, ved ikke om en fastmonteret GF gulvgips løsning, ville være lige så "død" som det svømmende gulv.
Tjek evt http://www.schluter.com/

Jeg har med succes lavet badeværelsegulve med dette, for at undgå at komme for højt op.

Schlüter DITRA måtten tager de vibrationer der ville opstå under.

Men er helt enig med Koluda, det er også en opbygning man kan bruge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis