Svamp i købt ejerlejlighed

Hej LDS
Jeg har i dag for første gang besigtiget en ejerlejlighed jeg har købt. Jeg kendte til lejlighederne, da jeg havde set på en magen til i samme kompleks, så efter jeg havde haft familie ude og kontrollere at den stemmede overens med billederne, slog jeg til.
Jeg har ikke overtaget lejligheden endnu, men fortrydelsesretten er udløbet, og min bankgaranti er "låst".
Problemet er, at da jeg i dag så på lejligheden, var der i det ene hjørne en ret slemt svampe/mug-angreb. Da lejligheden blev besigtiget første gang, har dette ikke været synligt, da der blev talt om et tapet-problem lige omkring samme område, så enten har det været vasket ned, dækket til eller ikke eksisteret på pågældende tidspunkt.
Ejendomsmægleren siger at han bare tror det er dårlig udluftning, men det er jeg ikke nødvendigvis tilfreds med at blive spist af med.
Jeg lider af astma og har tidligere boet i lejlighed med svamp, og dette resulterede i en masse sygdom, så det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i at udsætte min familie eller mig selv for igen.
Hvordan er mine rettigheder i sådan en sag? Der er jo ikke udarbejdet tilstandsrapport på lejligheden. Er det mig der står med problemet? Er det ejerforeningen(de er ansvarlige for ydre ting som fx. vægge)? Er det sælgers ansvar? 
Såfremt det "bare" drejer sig om at lufte lidt ud, så er det jo ikke så slemt, men hvad hvis der er et reelt svampe-problem? Kan man i yderste konsekvens lade handlen gå tilbage?
Det var en lang tekst om et vel egentligt enkelt spørgsmål, men håber I kan hjælpe.
Mvh
Simon
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror godt nok du står ringe i den situation. Ingen tilstandrapport, ingen ejerskifteforsikring, efter fortrydelsesretten. Ejerforeningen er vel kun ansvarlig for de ydre ting, altså ydervæggen (på udvendig side).
Jeg ville nok få en fagmand ud at se på problemet og komme med en løsning.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Medmindre de har forsøgt at skjule det, så tror jeg ikke du har anden mulighed end at betale for det bliver ordnet. Men det er nu heller ikke så slemt som igen. Svamp kan sagtens ordnes relativt billigt, såfremt det ikke har spredt sig helt enormt.
Vi har fået ordnet 3 svampeangreb i det hus vi har købt.. Den dyreste var en hel 4 meter væg der var dækket til af skimmel under tapetet.. Selve det at rette årsagen var en husforsikringssag, men det at rette svampedelen kostede kun godt 18k hvor håndværkere klarede alt. I vores tilfælde var det naturligvis dækket af ejerskifteforsikringen, men selv hvis det ikke var, så er 18k jo ikke noget sindsygt. Hvis det tilmed er i et hjørne af rummet, så er det nok ikke så svært bare at fjerne tapetet, rive eventuelt inficeret puds ned, løse årsagen bag og så bygge nyt puds og tapet op igen (muligvis med vandhæmmende puds).. Hvis årsagen er en skjult rørskade, så dækker din forsikring jo alligevel..
Så det eneste tilfælde hvor du kommer til at skulle lægge nogle penge er hvis det ikke er noget vildt seriøst? Det vildeste jeg kan komme på, hvor det ikke ville være dækket, er hvis din lejlighed er under jordniveau udenfor og der er utilstrækkelig fugtsikring i væggene. Hvis det var tilfældet skulle der så bruges injektionsmidler til at fugtsikre væggen. Noget der mig bekendt koster nogle få tusinde kroner hvis man selv laver forarbejdet (selv borer for og sådan noget)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Mange tak for jeres svar. Jeg mener dog nu at have fundet noget der tyder på at jeg skulle have "retten" med mig:
http://www.boligejer.dk/fejl_og_mangler
"Ved salg af ejerlejligheder er udgangspunktet således, at du som sælger hæfter i op til 10 år for skjulte fejl og mangler." Mit argument skal jo være at ved besigtigelsen var dette ikke synligt. Altså den der blev lavet forud for købet. Jeg er dog samtidig overbevist om at det er en mindre procedure som i skriver skal forestås, men selvom det kun koster 1-20.000 er der jo absolut ingen grund til at betale disse penge såfremt det ikke er mig der "bør" gøre dette. Nu må vi se hvad ejendomsmægleren og sælgeren melder tilbage i morgen.
Du bør få en til at kigge på hvad årsagen er. Er det dårlig udluftninge er det jo nemt og billigt at rette. Er det fejl i konstruktionen(tag, kloak, vinduer osv.) er det jo typisk ejerforeningen der skal betale.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis