Tagbjælker.. HJÆLP

Jeg er igang med at renovere 1.salen, og de fleste bjælker ser ganske fine ud, taget i betragtning af at huset næsten er 100 år gammel, men i går kom jeg så ind til denne bjælke, den gør mig lidt nervøs.  Er der nogen der kan sige om dette er alvorligt?

Der er som om der har været fugt, træet er lige til at pille af. ( noget er isolering der klæber til bjælken, ikke det jeg er bekymret for)

Mest af alt er jeg bange for om den er rådnet op? Anyone?


Man skal ikke være for stor til at spørge om hjælp... eller spise kage :
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan pille det hele fra hinanden, så bør du udskifte den rådne del af træet.
Skal bjælkerne ligge frit, kan du evt. finde noget genbrugstømmer, så det kommer til at ligne.
Prøv at stikke i dem med en kniv eller skrue trækker, hvis det kun er overfladisk, så er der ingen grund til at skifte disse.

Du skal dog pille det nedbrudt træ af / kanthukke dem, også mætte dem godt i træbeskyttelse tilsat fungicid, ingen du lukker dem inde igen.
Helt enig i Koluda

Med venlig hilsen

 

Frederik Johan Lunøe

 

Lunøe Tømrer- & Snedkerfirma

Tjørnerækken 5, 1tv - 2300 København S

Tlf.: 5123 4145

Mange tak for alle svarene, Jeg er sikker på det er Isolering der klæber KOLUDABYG, der er tidligere lavet "kanthug" ca 10 cm højere oppe på samme bjælke, har det nogen betydning. Og så lige et opfølgende spørgsmål. Vi har netop overtaget huset, og har naturligvis ejerskifte forsikring. Hvis det er galt nok, er dette så noget der er så dyrt at lave at det kan betale sig at ta ejerskifte forskringen ind over? Vi har selvrisiko på 5000,-??


Man skal ikke være for stor til at spørge om hjælp... eller spise kage :
Annonce
Nej, så længe det ikke er blevet værre.

Er det kun en bjælke/spær, så kan det ikke betale sig at få forsikringen ind over nej, for så meget koster det heller ikke at udbedre det.

Men som Orla skriver, du skal lige sikre dig at der ikke er svamp i bjælken også, og at det kun er "råd" nedbrud efter fugt.
Mange tak for svaret, jeg har netop fjernet nogle af de bræder og en regler som sad under, der er 4 steder hvor den er råden, inden for ca 120 cm. Der sidder noget som jeg ikke kan sige hvader... Mest af alt ligner det svamp...

Man skal ikke være for stor til at spørge om hjælp... eller spise kage :
På fil img202 kan man se det hvide i toppen, er det svamp? anyone?

Man skal ikke være for stor til at spørge om hjælp... eller spise kage :
Du kan godt overveje at melde det til ejerskifteforsikring. Er der ikke noget med, at der ud over at være selvrisiko på 5000 også er et samlet beløb på måske 30000. Når du er over det beløb, er der ikke mere selvrisiko. Tjek evt. din police
Ja det er vidst over 35000 men ellers lyder det rigtigt

Man skal ikke være for stor til at spørge om hjælp... eller spise kage :
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også