Maling/oliering af indvendige døre

Jeg har et typisk 60'er hus med nogle mørke døre i noget teak/mahogni træ.
Dørene er egentlig i pæn stand og passer rigtig fint til resten af huset, men kunne godt trænge til en opfriskning.

Men hvordan finder jeg ud af hvad de er behandlet med? Jeg kan ikke bedømme om de er lakerede, olierede eller noget helt tredje.


mvh
Jeppe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Må jeg foreslå et billede eller to? :-) Du kan sagtens uploade billeder og indsætte dem i dine indlæg. Så er der helt sikkert nogen der kan vurdere det.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jeg har med held genopfrisket den slags med rå linolie. Prøv først et sted hvor det ikke ses, f.eks. kanten. Jeg giver det et tyndt lag, evt. flere gange hvis det suger meget, og efter 1 - 2 timer, gnubber jeg det over med en bomuldsklud, og fjerner al overskydende olie.
Klude skal uden for i spand, da linolie klude kan bryde i band når de tørrer.

Resultatet plejer at blive flot, og den gamle overfladebehandling, lak eller olie bliver pæn igen.

CanAlt
Linolien skal så fortyndes med terpentin i forholdet 1:1

hilsen
Henrik
Nej endelig ikke - dermed fjerner man nogle af olien egenskaber, så det er ikke min erfaring. Jeg har fået det bedste resultater, ved ikke at fortynde den.

CanAlt
Hvis de er lakerede plejer de som regel at stå lidt blanke og glatte i det.

Kender ikke tricket med linolie, men det er muligt det fungere. Men undersøg lige med dig
selv om du ønsker at bruge linolie indendørs. Der er lidt forskellige meninger om, om man
bør det eller ej.
http://www.sbi.dk/indeklima/luftkvalitet/indeklimavurdering-af-linolieholdige-byggematerialer/byggematerialer-med-linolie-lugter

Hvis du ikke vil bruge linolie, kan man få nogle træplejer midler der er beregnet til mahogni, teak osv.
Kan desværre ikke huske hvad de hedder, men de har dem i din lokale farvehandel

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Jeg synes du skal prøve med linolie på en af dine døre et sted hvor det ikke er specielt synligt. Kan du lide resultatet, så er det bare om at komme igang.

Det er alt rigeligt at brug en klud, men husk at linolie er selvantændende, så kluden skal enten hænges til tørre, ind i brændeovnen eller vædes med vand før du smidder den ud.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Du kan eventuelt spørge nede i den lokale tømmerhandel, der har jeg ihvertfald før fået hjælp med lignende før.. Da jeg på et tidspunkt skulle renovere et ældre villahus!

Martin Hansen - Selvstændig tømrer - Følg mig på tomrer-martin.dk - Alt om trapper, vinduer og indvendige døre
Nu har jeg renset en dør for 50 års skidt med grundrens, ladet den tørre og givet den linolie.
Resultatet ser ud til være tilfredsstillende og nu skal resten af dørene bare have en tur :-)


mvh
Jeppe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis