Stikkontakt der starter ved belastning

Hej, er der mon nogen der kan hjælpe med et svar her.

På mange værkstedsstøvsugere sidder der en stikkontakt som giver strøm til f.eks. en kapsav, når saven tænder, tænder støvsugeren også, saven giver noget belastning som aktiverer støvsugeren....

Kan man købe den funktion som et elektronik samlesæt eller lign ?

Det havde været dejligt at kunne fjernaktivere min spånsuger på den måde :-)

Håber der er en der kan hjælpe, tak

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sikkert få din elindstalatør til at lave for dig, det er dog ikke en stikkontakt men et relæ.
Jeg har lavet det selv på en lille rundsav, hvorpå jeg har fastgjort en stikdåse til tre stik.

Jeg undersøgte med en polsøger hvor der var spænding når jeg startede min rundsav, dette noterede jeg mig på et stykke papir.

Herefter klippede jeg de/n ledning/er over og satte en samlermuffe på og forbandt det med stikdåsen, således der var strøm til den når min sav starter. Og ledningen til runsaven er altid taget ud af kontakten når jeg ikke bruger den.

Det er helt sikkert ikke lige efter "bogen" det er jeg bevidst om.

Der er ikke strøm på når min maskine ikke er tændt, så det er altid under opsyn når jeg bruger saven. Og kun spænding på/til min maskine når jeg bruger den, tar' stikket ud når den ikke er i brug.

Ellers er der også muligheden med en fjernbetjent stikkontakt, jeg ved Aldi har solgt noget sådant på et tidspunkt, altså med en lille fjernbetjening vil du kunne starte/stoppe dine maskiner efter behov.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak til jer begge, den med saven og spændingen på de rette ledninger havde jeg ikke lige tænkt på, men det kan virke.
Jeg søger dog efter en lidt mere 'rigtig' metode. Da jeg købte et konkursbo, snedkeri, sad der en spole hen over en fase, den trak et relæ så spånsugeren startede, jeg fik dog ikke skilt hovedtavlen ad for at få relæ og spole med, øv.

Men der må være et navn på sådan en fætter, noget der kan klares i en mindre målestok

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

Ja som Håndværkeren skriver noget med en magnet kontakt, er den rigtige måde at få det lavet på.

Kan huske der hvor jeg arbejdede sidst, lavede en kollega og jeg udsugning i nye lokaler, her fik vi elektrikeren til at sætte magnetkontakter på spjældene så spånsugeren aut. stater når en' maskine blev anvendt, dette sparede en masse skridt og mindre larm når maskinerne ikke kørte. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nu har jeg ingen idé om hvad sådan en spånsuger bruger af effekt, men en tv spareskinne laver det samme trick.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce
Ja lige netop, det har jeg også efterfølgende erfaret. (flere år siden) men det jeg har fungerer automatisk, uden yderligere kræver bare at støvsugeren altid er sat til tændt.

Min suger er bare en gammel Nielfisk støvsuger, slangens gummimuffe passer godt til af-sugnings studsen, skal/må tømmes ofte for savsmuld.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Kunne være en løsning, men jeg ved ikke hvor stor strøm den kam klare

http://www.vvs-eksperten.dk/index/el-spareskinne-tv-compu-5afg-p33370
Tror jeg køber sådan en forlænger strømkontrol ting, og ser hvad der bor inden i den :-)

Tak for alle svaerene

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

Til det lidt større værksted er det den slags her der kan bruges, eller hvis penge ikke er en faktor

http://www.felder-vaerktoj.dk/8head-019920/8head-absauga-00920/8head-absauga-01020.html

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hej Lars...

Hvad er det helt for en maskine? Du skriver det var et snedkeri der fik spånsugeren til at starte...
For en anden og billig løsning kunne være at sætte et overdragsrelæ ind og så en kontaktor. Skriv lidt mere info om hvad det er for en maskine og hvad du gerne vil have den til at starte, så skal jeg nok prøve hjælpe dig.

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis