Vacuum Formning / CNC

hej

Er der nogle herinde der har erfaring med vacuum formning af plast ?

jeg er ved at renovere en gammel antik lygte hvor der er en plastdel der skal laves en 2 nye af, umidlbart forestiller jeg mig at man måske ville kunne vacuum forme en eller alternativt cnc skære en, (hvilket jo kræver at jeg skal tegne den i autocad eller lign)



her er lige et billede at det der skal laves, de er idag gennemsigtigt, så det kan komme lys igenne, og flanchen (stave?) er ikke synlig,
Er der evt nogle i det midtjyske som har udstyr til at lave sådan noget, som kunne være behjælpelige? mod et mindre vederlag selvfølgelig, det skal lige nævnes et flanchen er buet på den korte led, og hvis der er nogle der kan cnc skære det skal jeg nok tegne den i autocad, selve "TAXI" vil jeg senere få laser graveret i produktet.

nogle gode råd ? eller behjælpelige sjæle ?

Mvh Brian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at den viste model er sprøjte støbt
                Arbejdede lidt med plast/acryl støbning for ca. 20 år siden. 
                                 (korsetter, proteser, støtte-skinner ol.)

1. Der skal bruges en vacumpumpe,

 2. Du kan lave en form af f.eks gips i den ønskede form.

 3. En acryl plade opvarmes og en speciel plastpose lægges uden på den varme
     acrylplade i ønskede farve & tykkelse, derpå lægges en plast uden om det hele.

    Formen i gips, (støb et kobberør i bunden af formen til sug) opvarmet acrylplade   
    plastik udenom der snøres af og lukkes tæt ved bunde omkring røret til vacummet
    (der bores nogle huller i gips formen så vaccumet kan trække plasten ind mod 
     formen)

    På den vis kan der formes så godt som alt.

    Eneste hage ved denne måde er at dels er det så varmt at man brænder fingrene
    brug egnede hansker og sidst skal det gå hurtigt, så planlæg arbejdet på forhånd.

    På den måde kunne der laves bla. korsetter i et plastmateriale.

    Et større setup hvilket næppe kan betale sig for dig, hvis du kun skal bruge   
     2 stk.

     Du kan også bruge acryl som kan farves efter ønske til at støbe, dine emner med. 
  

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg kan huske at min Mester ( Bådebyggeri ) lavede nogle ovenlys til både, hvor der blev brugt forme der blev presset ind i hinanden med plexiglas imellem. Han havde sådan en stor ovn hvor pladerne blev opvarmet til de var som gelé  de blev så lagt på en form der var hul i ovenlysets facon hvorefter der blev presset en anden form ned imod "glasset" det var en proces der skulle gå ret hurtigt, for ellers stivnede plexiglassen for hurtigt og kunne ikke genopvarmes. Formene var lavet af træ og var i sig selv et ret stort stykke arbejde.
det burde jo ikke være noget problem at lave en gibs form ud fra det jeg allerede har, og så håbede jeg at der måske lige var nogle i området der havde grejer til at vacuum forme med..

Jeg har også overvejet at lave det med nogle farvede acrylplader limet sammen, og så selv gå igang med dremmel og diverse andre tryllekunster, det kommer nok til at tage tid, men tror det kunne blive godt..
Så kan jeg anbefale dig at bruge gipsgaze det giver en rigtig stærk konstrution. Har selv brugt det nogle gange.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis