Flytte køkken

Vi har fået tilladelse af bestyrelsen i andelsforeningen til at bygge om i vores lejlighed, men nu er vi i tvivl om, om vi også behøver søge byggetilladelse. 

Vi ønsker at flytte køkkenet ud i stuen, og så få et seperat sovevœrelse. Der er vedhœftet et før og efter billede. 

Det er tjekket at vi ikke river nogen bœrende vœgge ned, så det burde ikke vœre noget problem, men vi er lidt i tvivl omkring at flytte køkkenet, og hele det med afløb og ventilation. 
Lige nu ligger faldstammen mellem køkken og badevœrelset, så vi ser ikke noget problem med at få tilsluttet vasken til afløbet, men skal det gøres af VVS'er? Og hvad med ventilationen, hvordan finder vi ud af om man kan sœtte en emhœtte op i lejligheden?

Håber i kan hjœlpe os!

før:
Efter:
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu har fået lov af andels boligforeningen, kan jeg ikke se hvorfor du skulle spørge andre !
Du skal jo ikke til at bygge noget nyt og mon hytten er særligt bevarings værdig ?
Du skal dog sikre dig at have en skriftlig tilladelse fra Boligforeningen, da denne ellers vil kunne forlange at du skal lave det som det oprindeligt var, når du fraflytter.
Det er disse to artikler hos Københavns kommune der gør mig i tvivl om, om jeg skal søge byggetilladelse
http://www.kk.dk/da/borger/byggeri/ansoegning-om-byggearbejde/lejlighed/vand-og-afloeb
http://www.kk.dk/da/borger/byggeri/ansoegning-om-byggearbejde/lejlighed/koekken-og-bad
Velkommen til!

Er det virkelig alt det mas og store summer værd?
Hvis problemet er, at du ikke gider se på sengen om dagen. kunne du vel sætte en let foldedør op foran "alkoven"?
Det ser ud som om du mister en hel del skabsplads ift den nuværende løsning.

Det ser ud som om du ikke længere skal have en regulær spiseplads, men i stedet for skal hænge på et par ubekvemme barstole. Hvor hyggeligt er det at dele en flaske god vin, hængende på en pind?

Det ser ud til, at du vil tage lidt af naboens plads, til dine flade planter!!

Men der er absolut ingen tvivl om, at du SKAL have VVS og andre autoriserede med officiel momsregning til at lave de mere delikate opgaver, som kan gå galt. Går det galt, er det millionbeløb, der kan blive resultatet, idet ikke kun er dig selv, det kan gå ud over, men resten af ejendommens beboere. Det er noget andet, når man bor i en selvstændig beliggende ejerbolig, hvor det kun er en selv, det går ud over ved fejl.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo tak

Vi ønsker en større stue, et sovevœelse som vi kan lukke døren ind til, og et køkken alrum. Derudover er køkkenet virkelig dårligt formet lige nu, så der kun et plads til én person derude til at lave mad.

Det er ikke fordi der ikke er plads til spisebordet i det nye design, vi har bare aldrig brugt det i de to år vi har haft det, så vi vil hellere have et større sofahjørne med plads til hygge.

Vi havde ingen planer om at lave VVS eller el installationerne selv, men ville få noget familie til det der er uddannet. Problemet er bare at han er førtidspensioneret, og kan derfor ikke skrive nogen officielle papirer, som der skal bruges hvis det krœver byggetilladelse.
Når i nu er så utilfredse med indretningen, ville det være væsentligt billigere at flytte til noget andet og større, det er nok lige småt nok til to personer og alt for småt hvis i skulle gå hen og blive tre !
Annonce
Ingen tvivl om at dit familiemedlem nok kan gøre det efter bogen.

Men nu er det som tidligere nævnt ikke din egen private bolig, men en andelsbolig - derfor vil jeg kraftigt anbefale at du bruger autoriserede til det - også selvom det ikke kræver byggetilladelse ( hvilket jeg ikke tror det gør )

Så kan du altid bevise overfor andelsboligforeningen at det er udført lovligt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg tænker mere i de problemer, du kan rende ind i efterfølgende, hvis der sker noget utilsigtet, f.eks. at kloakken eller vandrørene siver og konstruktionen omkring opblødes, rådner og får svamp. Det vil naboerne ikke synes om, og er slet ikke indstillede på at deltage i at betale. Derfor vil du havne med en millionregning, hvis det sorte uheld er ude.
Indretningen er det kun dig, der kan afgøre!

Hvis der kun er plads til 1 person i køkkenet, kunne du jo være den, der veg pladsen. Det ville jeg nok være hurtig til. Vi har et kæmpestort køkken, men der er heller ikke plads til 2! Så jeg skynder mig at forsvinde, når Hustru regerer der.
Da det formentlig handler om en etageejendom, ville jeg nu nok søge om tilladelse, for ikke at havne i problemer. Igen!, det er anderledes når det handler om et fritliggende hus. Der står man selv med ansvaret uden at genere andre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis man nu ser bort fra hvorfor vi gerne vil lave om, så kan jeg udlede at vi nok ikke behøver søge byggetilladelse, men stadig skal finde os nogen autoriserede håndvœrkere, der kan lave papir på deres arbejde.

Så er nœste spørgsmål; kan en VVS'er klare både afløb fra vasken, ventilation (ved emhœtte) og gas, eller er der noget af det hvor vi skal have en anden håndvœrker på?

I øvrigt synes jeg det er en rigtig fin løsning du har skitseret - lidt mere plads, som vil virke som meget mere når køkken og stue hænger sammen - og seperat soveværelse

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

I ældre tid hed det Gas- og Vandmester og de er som regel lidt af nogle tusindkunstnere.
VVS står vand, varme og sanitet. Så jo sådan et firma klarer dine problemer. Er det et rigtig flinkt firma, kan du/din familie måske få lov til at lave "slavearbejdet".

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis