Hvid køkkenbordplade - Hit eller skidt

Hej
Søger nogle meninger på noget der egentlig ikke er nogen facitliste på.

Vi er ved at lave nyt køkken.
Gulv bliver koksgrå/sorte fliser.
Vægge bliver hvide
Elementer bliver højglans hvide
Sokkel bliver alu (kan evt laves om).
Loft bliver hvidt gips)
Vinduer er brune (mahogni)

Indtil videre havde vi tænkt os en gråsort bordplade med stenmønster (laminat)
Men nu vil konen have en helt hvid bordplade. Hun er bange for den sorte bordplade ikke passer med de brune vinduer.

Jeg er bange for det bliver for hvidt. Hvad siger I?
Stilen er parcelhus fra 1976 med ca 235 til loftet. Oplyst med 5 spots i loft og 4 spots i overskabe samt 2 pendellamper over ø.

Håber nogen har erfaringer. Jeg har svært ved at vurdere med mindre køkkenet står opført og det er lidt af en satsning.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til min smag er det for hvidt. Der må gerne være nogle kontraster. Man kan selvfølgelig gøre lidt med nogle farvede pendler, og farvede ting stående på bordet, men hvis man ikke gør det, tror jeg det bliver noget trist at se på.
En hvid bordplade er vel heller ikke særlig rengøringsvenlig? Bliver en sådan ikke hurtig meget grim?

Tror i øvrigt ikke man vil tænke nærmere over om vinduet passer til bordpladen, når det først er sat op. Hvis det er helt galt, så kan vinduet jo males hvidt på indersiden efterfølgende.
Jeg tror også at en hvid vil blive for hvid

Det er rigtigt at der skal være nogle kontraster og din tegning er meget fin - måske en bordplade i samme farve som gulvet - men hvid - nej.

I øvrigt er jeg helt med på amerikanerkøleskabet - har selv et og det med altid koldt vand og isterninger vænner man sig hurtigt til at sætte pris på. De fleste amerikanerkøleskabe er dybere end alm. skabsmål - men der kan fås nogle " side by side " fra Samsung, der har samme indbygningsmål.

Mit er sådan et her :

http://www.gate2prices.dk/hvidevarer/hvidevarer-vis.asp?Kode=I000701

Kan nok ikke fås mere - men den er samme indbygningsmål i dybden som køkkenskabe.

Vi har dog købt et ekstra fryseskab - ismaskinen og koldtvandsanlægget tager meget af pladsen i fryseren.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg


Den første plade vi har tænkt os (den på tegningen) er vedhæftet her.

Jeg er sikker på den vil vi blive glade for men min bedre halvdel er måske 60-40 i den hvides favør
Den hvide aner jeg simpelthen ikke om jeg vil fortryde rigtig meget.

Hører gerne flere bud! Og tak foreløbig
" min bedre halvdel er måske 60-40 i den hvides favør "

Det er så nu du skal tænke på : " man skal vælge sine kampe med omhu "

Den her var nok en af dem jeg ville vælge - men godt tilfreds med at det er dit valg og ikke mit

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Vi har selv hvide vægge, hvide lofter og hvide elementer. Gulvet er brunt træ look, i laminat. Og vi valgte en grå sort, beton ligende laminat plade. det ser super godt ud.

Hvis du får lavet sådan en perspektiv tegning, med hvide plader må hun da kunne se at det bliver alt for hvidt i hvidt. Det er absolut ikke pænt. Og der skal mere end almendeligt meget nips ting, til at bryde det og gøre det pænt. og selv der vil det stadig se alt for klinisk ud.
Jeg har tidligere haft en hvid højtrykslaminat bordplade i ca. 3 år. Min erfaring er bl.a. at den var svær at holde pæn. Specielt efter der kom mindre hakker, ridser mv. hvilket der med stor sandsynlighed vil gøre! Jeg syntes til gengæld den var flot og gjorde at køkkenet virkede større. Efter lidt tid satte sig en smule skidt og rester på overfladen som ikke umiddelbart kunne fjernes med en alm. svamp - her gav jeg i stedet med min poleringsmaskine med et poleringsmiddel uden slibemiddel. Dette gjorde at bordpladen blev ensfarvet og skinnene igen. hakkerne og ridserne kunne stadig ses.
Tænk over hvilket verdenshjørne dit vindue vender i mod...

Vi har et vindue mod øst i vores køkken, og når solen står op og jeg sidder med morgenkaffen, kan genskinnet på bordpladen blive tæmmelig voldsom, selvom den er muse grå.

Hvis den havde været hvid, ville jeg drikke morgenkaffe iført solbriller  

Lav eventuelt et forsøg med et par stykker papir, som bliver lagt der hvor bordpladen skal være, for det er utroligt som lyset ændrer sig på større flader.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Helt klart ikke en hvid bordplade.
Lad mig så komme med min helt subjektive og ligegyldige mening!

For 50 år siden var det stor mode, især når der kom en ny ung husmoder ind på slægtsgården, at skifte flotte, gamle sprossevinduer ud med en enkelt stor thermorude, aldeles uden sprosser.
I samme ombæring skulle køkkenet også vidne om, at nu var der kommet en ny kuuen i huset, der var moderne. Så kom der en næsten hvid melaminplade på køkkenbordet, og vupti! Så signalerede man moderne og fremskridtsvenlige tider.
Efter få år var bordet småridset og var nu mere brunt over i det nærmest sorte på udvalgte steder, især der, hvor man arbejdede.

Måske man imellem linierne kan ane, at jeg bryder mig slet ikke om hvide køkkenbordplader.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også