Kantsikring af herregårdssten

Jeg har brug for lidt input ifm. kantsikring af herregårdssten.

Jeg har købt kantsten (21*14) som skal bruges som kantsikring mellem herregårdssten og græs.

Jeg burde nok havde lagt kantstenene først, men det er for sent. Alle herregårdssten er nu lagt.

Så spørgsmålet er hvor langt ned skal kantstenen? Skal den ligge 5-10 cm over de andre sten, eller skal kantstenen et par cm under de andre sten?

Hvis den skal under de andre sten, så skal den jo ca. 15-16 cm ned. Hvordan gør jeg det lettest uden at ødelægge kanten ved den yderste herregårdssten?

Mvh
Thomas
 





3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sætte dine sten i lidt beton, så får de en lille fod og skrider ikke, grav en lille rende og sæt dem efter en snor der er spændt godt op.

Så får du dem lige høje og en ret række.

Betonen dækker du med jord/græs eller hvad du nu synes.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du bestemmer selv hvor langt ned i jorden de skal. Det eneste du skal tænke på er hvor faldet på din terrasse/indkørsel falder hen, for du må self. ikk hæve kanten hvis det er der alt vandet skal falde ud
derudover skal der tænkes på snuble muligheder og eller udseendet ved hævet kant.

Jeg havde ikke købt de sten (21x14x14) medmindre det var til indkørsel hvor der er kraftig vridning på belægning (ofte ved indsving til indkørslen) og så få dem helt ned i niveau + ½cm underhøjde da de vil sætte sig mindre med tiden end herregårdssten.
Er det ikke tilfældet kan man sagtens nøjes med at lave en trekantsstøbning ude langs kanten på belægningen (ikke under belægningen, men på siden af stenen og under niveau og ud i plænen) lidt svært at forklare
Jeg ville ligge dem i samme højde som resten af belægningen. Du burde godt kunne grave ud uden at det hele vælter, det er jo komprimeret og sidder godt sammen.
Jeg ville som de andre også nævner sætte kantstenene i noget jordfugtigt beton, så ledes at de ikke kan skride ud.

Det lykkedes så at google et sted hvor det er illustreret.
http://www.fc-beton.dk/kantsikring_tips_tricks_45.html

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis