Er kompressoren i tørretumbleren stået af?

Hej

Vi har en AEG tørretumbler (Model T59800) som ikke vil tørre tøjet mere :-(

Tromlen kører fint rundt, men tøjet bliver ikke tørt. Der kommer heller ingen vand i beholderen, og det virker ikke som om der er særlig varm i maskinen (og måske lugter der en smule brandt).

Ifølge en tekniker fra AEG er det med stor sandsynlighed kompressoren der er stået af - og da den reservedel koster 3.000,- vil det næsten ikke kunne betale sig at reparere på maskinen.

Er der nogen der har et andet forslag end kompressoren der er stået af?

På forhånd tak.

/Klaus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg har to gange været ude for at det var termosikringen, der var udløst. Først en meget billig med afgang til det fri og den anden en mere moderne med kondenstørring.
Den første kunne nås udefra på bagsiden, men på den nye skulle kappen af og så sad den (selvfølgelig) ved varmelegemet. Det er stadig et clixon - relæ, der aktiveres ved at trykke en lille tap i midten ind. Kan huske dem fra min læretid
Den nye er en Gorenje, men de minder tit om hinanden.
God jagt

mvh

 varmetossen

Hej.
Man plejer at tage toppen af først ved at pille skruer ud på bagsiden og så løfte bagkanten lidt og skubbe fremad, så sku den være løs. Nogen sideplader skal skrues og måske også løftes af nogle "fingre" der holder. Du kan måske, ved at kigge på ledningerne, se i hvilken side varmelegemet sidder, de er kraftigere end de andre, så du ikke spilder energi på at flå hele maskinen i småstykker .
Der kan også være forskel på hvordan siderne er monteret, og ser det for bøvlet ud, er det tegn på at det ikke er den du skal have fat i. Så flinke plejer de trods alt at være overfor serviceafdelingen.
God dag

mvh

 varmetossen

Jeg mener ikke der er varmelegeme i de tumblere, der har kompressor.
Det er spildvarmen fra kompressoren den bruger til at varme tøjet op.
Men, kompressoren kan fint have en thermosikring.
Til Bosch står der i manualen, hvor den sidder (Kan så vidt jeg husker nås fra fronten, gemt under filteret).

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.
Det var godt. Jeg er ikke opdateret på kompressormodeller og er ude af arbejdsmarkedet
så jeg bliver ikke opdateret før der står en på gulvet der ikke vil som den skal.

mvh

 varmetossen

Annonce
Korrekt, der er kompressor i denne model, og jeg har lige snakket med AEG, og termosikringen sidder inden i kompressoren - så jeg må nok selv give fortabt :-(
Men til de priser, der hersker på markedet, kan det så overhovedet svare sig at tænke på rep. hvis den er ude over garantien og ikke er dækket af en forsikring.

mvh

 varmetossen

Nej, hvis det er kompressoren der er stået af, så kan det ikke betale sig at reparere den; men mit håb var at der var mulighed for at det kunne være noget andet, således at det kunne betale sig at reparere den - men det er der ikke noget der tyder på, vel?

Så jeg må nok ud og kigge efter en ny :-(
Sprængtegninger. Måske forgæves:

http://www.ransomspares.co.uk/parts/brands/aeg/tumble-dryers/t59800%20(91609379600)/default.htm?p=8

AEG er iøvrigt samme apparat som Elektrolux.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis