Højbed hvordan hvorledes hvorfra

Hej folkens
Jeg er helt ny i have området, og leder efter nogle gode råd omkring højbede.

Jeg skal have urter tomater mm. af spiseligt. så jeg vil gerne have et bed uden giftstoffer.

Det jeg havde læst mig til er at ubehandlet lærketræ er at fortrække.
den skal være 300x60x60 cm.
Jeg tænker skal den være lukket i bunden?
skal jeg sætte noget dug inden i kassen?
skal den have støbte stolper?
Hvor finder jeg det træ jeg skal bruge og selvfølig så billigt som muligt.?
Hvad med jorden skal det være noget specielt?

Håber der findes nogle kloge mennesker der kan hjælpe med dette.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal lave den af Lærketræ, og du skal ikke gå efter det billigste det holder ikke en meter !
Desuden vil jeg anbefale dig at lave den mindst 80 cm. bred, vil du lave den 300 cm. lang skal der et skillerum i midten af kassen ellers vil jorden presse siderne ud når den skal op i den højde. Når du samler bræderne skal du sørge for at der er en afstand på mindst 5 mm. imellem bræderne, og det er teresse bræder du skal bruge ellers biver det for tyndt. Og nej der skal ikke bund i kassen den skal stå på jorden, du kan bruge noget plantedug indvendigt i kassens sider.
Forbor til skruerne så træet ikke flækker og brug helst rustfrie skruer.
Læg et lag grus i bunden af kassen ca. 15 cm tykt lag og efterfølgende muldjord, hvis du køber kompost jord skal det blandes op med grus 2 dele muld 1 del grus !
Der skal en hel del jord til et højbed i den højde så du kan godt regne med at skulle bruge 1 m3. muld og 1/2 m3. grus.
Jeg ved ikke om den lokale døgner handler med træ og skruer, men ellers er et byggemarked et oplagt sted at handle.


Hej.
Fremstillede nogle stykker af denne model for 3-4 år siden. Denne er det vildsomme krydderurtebed. Plant mynte i en spand-ellers overtager den det hele!!
Skillerummene er lavet ved at sætte brædder eller lægter på indvendig og så bare brædder på tværs.
Jeg gik over til at samle dem med en stiftpistol med 50 mm stifter, og det kan godt holde det sammen hvis man skyder lidt skråt. Det er meeget billigere end skruer,
men kræver selvfølgelig en kompressor.
Og ellers går du bare efter håndværkers opskrift.
Hvis du har et savværk i nærheden, kan du med fordel spørge der og købe direkte.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis