Batterikabler sejlbåd

Jeg har gang i at modernisere elsystemet i vores sejlbåd, og skal i den forbindelse have nye batterikabler. Som mange skriver omkring indkøb til den slags så er Biltema et godt sted at gå hen, og her er jeg stødt på en pudsig ting. 6 m 35mm2 batterikabel koster 379 kr men et 3 m 35 mm2 startkabel (dvs 3m rød & 3m sort!) med klemmer osv koster 219 kr! så hvorfor ikke bare købe startkablet og klippe klemmerne af hvis man ikke skal bruge mere end 3 m?

Dyrman
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mange af de billige startkabler, er af aluminium, og er ikke velegnet til batterikabler, da modstanden i aluminium er betydelig større end kobber.
Hvis det skal være på budget og du ikke har travlt, kan du jo også se om der skulle være nogle svejsestelkabler i den blå avis eller lignende. Der kan du sikkert opnå en lav meterpris på nogle vældig tykke holdbare ledninger.

Idéen med startkabler er udemærket synes jeg, men om sådan nogle byggemarkedskinakabler er lavet til konstant brug eller bare skal holde til en enkelt jumpstart engang imellem (det er vel én gang hvert tredie år man bruger dem i bilen) ved jeg altså ikke...

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er selv igang med at lave nyt el i min gamle sejlbåd.
Den havde originalt kun et batteri, men jeg vil splitte start og forbrug op, så der skal sættes et ekstra batteri i.

Jeg har købt et sæt 3m 16mm2 startkabler i Harald Nyborg, og pillet metal "klo" delen ud af plastikklemmerne.
Så var det bare at brække siderne af "kloen", og bore hullet i midten op så det passer på skrueterminalen i kontaktpanelet, lodde stikket og sætte krympeflex udover.

Om det er rent kobber ved jeg ikke, men det var nemt nok at lodde på, og der er ikke særlig stor forskel på tabet i aluminium kontra kobber ved de strømstyrker jeg skal bruge.

3m 16mm2 kobberkabel har ved 12v/30A et tab på 2% (11,76v) , mens et aluminiumskabel har et tab på 3,3% (11,6v)
Ved 12v/10A belastning er det nede på 0,7% (11,91v) og 1,1% (11,87v).

Mvh. Kim

De kabler, der lægges i jorden, når man udskifter master og luftledninger i f.eks. boligkvarterer, er nu om dage med 100 % aluminium-ledere. Forskellen i ledeevne er ganske rigtigt ikke værd at tale om.  

Finnband
Annonce
gummiet eller plasticen som isolerer kablet er der vel også stor forskel på.

Jeg tror ikke på at startkablerne er lige så smidige batterikablerne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Modstanden i aluminium er ca. 60% højere end i kobber, så de skal dimensioneres så de er 60% "tykkere"
Men er det forbrug vil startkabler, af aluminium sikkert være ok. (men er findes da også startkabler af kobber)

Det med aluminiumskabler til vekselstrøm, er der vist lidt fordele ved udover den billigere pris. 

Ja de billige startkabler er noget stive i det, og svejsekabler er ofte isoleret med gummi, som jo kan blive mørt over tid.
Jeg er ret sikker på at Harald kablet er kobber, det har de ihverfald reklameret med tidligere i deres reklamer. og det er bestemt ikke stivere end det gamle kabel der sidder i båden.

De kabler de har hos den lokale marine pusher er fortinnet, men de koster så også 76,- per meter.

Mvh. Kim

Til brug i en båd, er fortinnede kabler en stor fordel, da de ikke anløber / irrer på overfladen af de enkelte tråde.
Det gør almindelige kobberkabler jo, så forbindelsen i samlingerne bliver dårligere efterhånden.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis