Hul i mur til vandhane

Hej

Jeg skal have et halv tomme rør gennem min husmur for at lave en udendørs vandhane.
Muren er jo ret til og hullet til røret skal være tykt nok til at røret kan komme igennem.

Kan man købe sådan et langt, tykt bor eller hvordan gør man det?

Jeg håret langt 10 mm bor så jeg kunne måske bore igennem med det først og så bore op fra begge sider med et tykt kortere bor?

Hvordan plejer man at gære sådan noget?

VH Esben
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Esben.
Ja du kan sagtens købe sådan et murbor der kan bore igennem hele din mur, det skulle være stort nok til at du kan stikke et 1/2 tomme rør igennem.  Der skal altså en "voksen" slagbore maskine til for at trække boret.
Onkel Harald har dem til en rimelig pris, og de er gode nok til hobby brug.
søg på nr.2072 det er et hammerbor på 25 mm. 60 cm. langt  til 149,00 kr.
Du borer inde fra med et langt søgebor ca 6mm i diameter , bor hullet lidt skråt nedefter så vandet kan løbe ud ,når du lukker  for vandet om vinteren , da jeg går ud fra at det er en hulmur du har , borer nu indefra og udefra hullet op så det passer til 1/2 tomme ca 13mm....................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Et ½" vandrør måler knap 22 mm udvendigt, det er indvendigt det er ½" =12,70mm


Men skal du ikke have en frostfri hane? Så skal der lidt større hul til!
Tak for rådene. Mener naboen har en borehammer, måske Den har SDS.

Mht frostfri: hvad betyder det?

Har en hane på indersiden så jeg helt kan tømme røret der går ud gennem muren. Så skulle det vel ikke være nødvendigt med yderligere frostsikring?
Annonce
En frostfri vandhane, er med en lang spindel, så der lukkes for vandet, inde på den varme side af muren, og vandhanen tømmer sig selv for vand, så den også kan bruges om vinteren.
Lad være med at bruge slag på borehammeren.

Jeg har lige været igennem samme opgave og det blev udvidet med flere dage på grund af murstenen flækkede. Som jeg måtte skifte.

Jeg har dog også gamle og bløde sten.

Det tager kun lidt længere tid uden slag. Men meget længere tid. At skulle lege murer

Man kan lære alt, hvis man gider!
Skrevet af Håndværkeren på 05 maj 2013 12:17
Hej Esben.
Ja du kan sagtens købe sådan et murbor der kan bore igennem hele din mur, det skulle være stort nok til at du kan stikke et 1/2 tomme rør igennem.  Der skal altså en "voksen" slagbore maskine til for at trække boret.
Onkel Harald har dem til en rimelig pris, og de er gode nok til hobby brug.
søg på nr.2072 det er et hammerbor på 25 mm. 60 cm. langt  til 149,00 kr.

Man behøver ikke nødvendigvis en "voksen" boremaskine.

Jeg klarede det med en 500 watt AEG med 13 mm. patron.

Først et 10 mm. søgebor, 400 mm langt.
Dernæst et 16 mm. bor, 600 mm langt, født med reduceret sekskantet hals.
Sluttelig et kort bor på 22-25 mm - fra begge sider (en bekendt har haft i en drejebænk og har neddrejet halsen til under 13 mm).

Så hvis man tager det trinvis, kan man godt nøjes med en mindre maskine.

Kig hos Harald-Nyborg, de har mange (lange) bor i forskellige dimensioner, både med glat hals og sds-systemet, og til rimelige priser for os amatører.

Og pas på når/hvis der bores indefra og ud - man slår nemt en skal af murstenene.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hvis der er tale om en almindelig teglstensmur, er det vanvittigt at tale om sds bor og borhammer, da et ganske almindeligt murbor klarer det uden problemer.

Løsningen med at bore for med et langt tyndt bor er ganske udmærket, men anvendt bor af typen Uni-plus eller Wireless til teglsten (borer som i smør) frem for alm. murbor, men det er ikke sikkert at de kan skaffes i de størrelser.

Sds er til beton o.l.
Jeg kan huske en mand, der underviste i materiallære på en af vore højere læreanstalter. Han berettede om dengang, han skulle have et elforsyningskabel gennem en kampestensmur.
Han havde lovet selv at lave hullet gennem muren, men da elektrikerne ankom, manglede hullet fuldstændigt.

"Hent I nu bare jeres kabel, så laver jeg hullet imens" sagde manden til de hovedrystende elektrikere.

Hvad gjorde manden så?

Han tog et vandrør i en meters længde. Tilsluttede den ene ende til ilt og acetylen. Fyldte røret op med svejsetråd.
Tændte flammen.
Da enden af røret var glødende, skiftede han til ren ilt, som man gør, når man skærebrænder.
Herved forbrænder jernet. Der udvikles nu så meget varme, at røret er i stand til at brænde et hul gennem granitten i løbet af forholdsvis kort tid.

Det var ordene.
Er der mon nogen her, der har oplevet metoden anvendt i praksis?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis