Terrasse i brudfliser/natursten, lægge i beton? Hårde fuger, hvordan?

Hej,

Har købt 7 kvadratmeter brudfliser/natursten. De skal blive til en rund terrasse i græsplænen i baghaven. Terrassen får en diameter på ca. 3 meter. Fliserne har relativt ensartet tykkelse (indenfor 1 cm),og et lidt rustikt udsende af resultatet er ok.

Terassen skal have hårde fuger (mørtel/beton?), så græsplænen rundt om ikke terrassen ikke vokser ind imellem fliserne. Da det er brudfliser, får fugerne forskellige/ujævne bredder.

Det er i baghaven, så der bliver ikke kørt på belægningen.

Jeg har tænkt på denne opbygning:
Stabilgrus i bunden. Stampet med pladevibrator.
Rionet
Et par cm. beton
Lægge fliserne (prøveoplægning på forhånd, så rækkefølgen er testet)
Fuge imellem fliserne, når betonunderlaget er tørt.

- Andre forslag til opbygning?
- Forslag til blandingsforholdet til betonblandingen?
- Forslag til blanding til mørtelfugerne? (skal bedst mulig forebygge at græsplænen omkring vokser ind i fugerne)

Glæder mig til at høre Jeres gode forslag!

Jacob
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt fint med et lag stabilgrus men så knækker filmen !
Et par cm. beton i et rionet holder ikke vinteren over, jo hvis det bare skal ligge til pynt, men forventer du at gå på det så er det for lidt.
Du skal have et lag på mindst 5 cm og rionettet skal ligge i midten af betonlaget. Det gør du ved at lægge små plast rør stumper under rionettet.
 Og så vil jeg anbefale dig at lgge dine sten i flisemørtel der er væsentligt stærkere end almindelig mørtel, afslut med fuge mørtel af samme kvalitet.

ps. det er en fejltagelse at tro at græsplænen gror ind i mellem fliserne, græs kan gro i sand også og det er det jord og sand  der ryger ned mellem fliserne græsset gror i, selvsående.
Jeg ved godt at englændere har det med at lægge fliser i beton, men jeg syntes at det er en uskik  

I vores klima, mener jeg det er bedre at lægge stabilgrus først, så et afretterlag og derefter fliserne.
Til fugning findes der udemærkede metoder, feks stenmel, eller det noget dyrere fugemix...

Ja, der vil komme ukrudt i fugerne, hvis du ikke er over det, men hvis du alligevel sidder med kaffen, ja så er det bare at bukke sig ned og hive ukrudtet op inden det bliver stort 

Ved at lave "en stor flise" med støbning, er du alvorligt på den, hvis et træ vælger at sende en rod ind under "flisen" og løfte den, eller i værste fald knække den... se bare hvordan asfalt kan blive nedbrudt af naturen, hvis den ikke bliver vedligeholdt.    

Husk på at en vedligeholdelses fri have eksistere ikke 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis