Lyremejsel



Hej.
På vej rundt i det gamle værktøj fandt jeg denne, som jeg kan se i Carl F's katalog fra 1962 har noget med vindueshængsler at gøre, men hvordan bruges den ??

mvh

 varmetossen

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Kom nu rødder. Nogen må kende dette værktøjs funktion. Det har i høj grad været i brug, da der er udpræget skæg på halsen.

mvh

 varmetossen

Efter hvad jeg kan finde ud af kaldes det også en hængselbejtel jvf. http://www.baskholm.dk/haandbog/06_h-j.html og bruges til at nedstemme hænglser. Men kunne godt tænke mig at vide hvordan den bruges..
Hej.
Ja jeg synes jeg har søgt på alle relaterede ord jeg kan komme i tanker om, men mangler en forklaring fra een, der har brugt det, eller ved hvordan.

mvh

 varmetossen


Det ligner godt nok en slags stemmejern af en slags, der kan laves en skarp æg til at stemme noget ud med, tænker her lidt på hvordan de lavede taphuller til bindingsværk i gamle dage, det kunne jeg godt gætte på at dette værktøj har været brugt til.
 ( til at skære på tværs af årene i hullerne)

Men et rent gæt.

Ps. Håndværkeren ja måske hvis det var mig du mener?

Kan godt huske at jeg har set et sådan værktøj da jeg var i lære først i 70erne, men fik vist aldrig spurgt ind til hvad det har været brugt til. 
 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nå ok.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej

Kunne den være til at montere indstikshængsler med? Se vedhæftede foto fra Genbyg. Mejslen bankes ind i karmen og laver en slidse, hvori man banker indstikshængslet ? 


Jeg står faktisk og skal igang med den øvelse til at hængsle nogen forsatsruder (når de engang er heelt færdige). Har dog tænkt mig at bruge en Fein til formålet.

mvh Janus
Hej.
Har lige været ude og lave et hul til hvad der kan være et indstikshængsel. Bøvlet, men muligt med øvelse.
Mejslen er 1 tomme bred og 1/16 tomme tyk - ca 1,6mm. De yderste spidser og den midterste er skarpe, altså godt til at skære træets årer over, så måske.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis