Faststøbning af dobbelt låge

Hej

Har købt en galvaniseret dobbeltlåge til indkørslen. Porten er lavet af en privatmand i tidernes morgen, men har aldrig været monteret. Det skal den så nu

Jeg er i tvivl om hvordan jeg faststøber den så jeg er sikker på at den kan holde. Stolperne ser således ud i bunden:



Det påsvejste firkantrør kommer til at sidde ca. 20 cm under niveau.

Jeg tænker jo at jeg skal i frostfri dybde osv., men hvordan vil I gøre?

Mvh. Jakob Jørgensen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ned i frostfri med betongen, stolpen skal være indesluttet i beton, så den skal ikke helt i bund.
Hvis stolpen kun går 20 cm, ned i betongen, lave en randform, så den kommer i beton mindst 30 cm, og gerne 40 cm.
Tænkte lige. Kunne man lægge et firkantrør i jorden som går fra stolpe til stolpe? De påsvejste firkantrør peger jo mod hinanden.

Mvh. Jakob Jørgensen
Det jeg tænkte på var noget i den her stil:



Dvs. grave ned i 90 cm ved stolperne og støbe, men samtidig lade et stykke galvaniseret/rustfast firkantrør gå mellem stolperne. Firkantrøret føres igennem de påsvejste firkantrør i hver stolpe og boltes fast, så afstanden holdes.

Er det helt galt eller kan jeg anvende den såkaldte "randform", som jeg ikke lige ved hvad er...

Mvh. Jakob Jørgensen
Randform var nok ikke det rigtige ord
Jeg tænkte på at tage en stump rør, og bruge som støbeform, så betongen kommer over jord nivue.

Eller få svejset et længere stump rør på, så det kommer ned i ca. 80 cm dybde.
Den del der er i betongen behøves ikke at være galvaniseret.

Annonce
Buk et tinderstål gennem røreret og ned 750- 800mm, så er du sikker på den sidder fast.
Røret  er 230 mm langt, så det bliver noget af et kloakrør der skal til. Mon ikke jeg kan skære lidt af længden og så stadig bukke et stykke stål ind igennem og føre det ned i røret...?

Uanset så har jeg en god idé om hvordan det skal laves nu. Jeg takker

Mvh. Jakob Jørgensen
Jeg ville støbe et fundament der er min. 40 x 40 cm til frostfri dybde, men det at stolpen "kun" stikker 20 cm ned i betonen, kan være et problem, men det afhænger jo også lidt af vægten/belastningen fra lågen.
Hvis jeg monterer lågerne, så de kører 5 cm over jorden, vil stolperne gå 25 cm i betonen.

Lågerne er 190 cm brede og vejer vel 35 kg./stk.

Det skal laves rigtigt FØRSTE gang

Mvh. Jakob Jørgensen
Når lågerne ikke er tungere, går det nok. Stik noget armeringsjern ned, der går godt ned i betongen (lodret), 6-8 stk. rundt.
Jeg plejer at købe sådan et bundt hegnspæle i Harald Nyborg, det er fint armeringsjern, som er grundmalet. Hvis jeg kun skal bruge nogle stumper, ellers kan din lokale tømmerhandel levere i 6 meters længde.
http://www.harald-nyborg.dk/p3994/h...tor-20-stk
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis