dimensionering af stål søjler

Hejsa
Jeg skal til at lave 3 nye hestebokse i en stald med hvælvinger.
I loftet er der ca. 110cm mellem de tværgående IPE hvorimellem der er muret, derunder 2 langsgående IPE120 som understøttes af Ø120 søjler for hver ca. 250cm 
jeg er nødt til at fjerne de eksisterende bærende søjler.
De nye søjler vil komme til at stå indstøbt i nye skillevægge mellem boksene.
Dvs. at der vil blive ca. 330 cm mellem de søjler der kommer til at stå under de langsgående IPE-bjælker. Til gengæld for den øgede afstand vil jeg også sætte søjler op i frontværket af boksene. Disse vil så stå direkte op under de tværgående IPE
lofthøjden er ca. 250cm og de nye skillevægge bliver 130 cm. høje.
Spørgsmålet er nu dimensionen på de nye søjler.
Jeg havde tænkt at bruge 50x50x5mm. da det ville give et dæklag på 50mm beton på hver side i skillevæggene. (væggene skal være 15 cm tykke)
Men en kammerat mener bestemt jeg skal op i min. 80x80 og så evt kun 3mm gods.
da dette vil sikre en bedre stabilitet sidevejs.
Er der nogen der har kendskab til dette el ved hvor man finder en udbøjningstabel eller hvad sådan noget hedder?
Pt. bliver loftet ikke brugt men der skal dimensioneres så vi kan fylde op med halm el. hø  
Mvh. Carsten
Hejsa Jeg skal til at lave 3 nye hestebokse i en... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob
Har du lavet noget hos dig siden du skrev...?
pt er mit projekt udsat  men når jeg kommer igang er min plan at jeg vil ligge en jernbjælke 60x120mm (mangen til dem der ligger på langs i forvejen) op under loftet på langs ca 1m fra den eksisterende bjælke.  Den vil jeg understøtte med 80x80x4 mm søjler som Art-tek beskrev
de nye understøtninger sætter jeg for hver ca 170 cm.  
den gamle langsgående jernbjælke bliver liggende nu bare kun med understøtning for hver ca. 310 cm.   Her mangler jeg så at finde ud af om det er for langt til at den kan bære sig selv eller om den skal forstærkes.

Mvh. Carsten
Hej Carsten

Jeg synes, at du skal tænke dig om en ekstra gang, inden du begiver dig ud i et så risikabelt projekt uden kyndig rådgivning. Der er adskillige ting i dit indlæg, som får alarmklokkerne til at ringe hos en ingeniør som mig.

1) Søjlerne
Du vil skifte en Ø120 søjle ud med en 50x50x5, hvilket lyder MEGET risikabelt. Søjlens stivhed afhænger af dens inertimoment. Hvis vi tager udgangspunkt i en søjle, som er lidt mindre end den, du har beskrevet (jeg har ikke dimensionerne for en Ø120 i skrivende stund) - en DIN2440, Ø100 -, så har den et inertimoment på 2,34*10^6mm^4. En RHS50x50x5,0 har et inertimoment på 0,289*10^6mm^4 og en RHS80x80x5,0 har et inertimoment på 1,37*10^6mm^4.
Det vil altså sige, at du vil indsætte en søjle, der har en stivhed, der svarer til hhv. 12% og 58% af den eksisterende søjles stivhed. Det lyder lidt risikabelt.

2) Bjælkerne.
Jeg vil kraftigt fraråde at forlænge spændet af bjælken uden at undersøge den af flere grunde:
a) En bjælkes bøjningsbæreevne afhænger af spændvidden i 2. potens, dvs. bæreevnen reduceres med en faktor på: 1.6^2/3.3^2 = 0.24 - altså du kan kun belaste den 24% af det, du kunne før. Er du sikker på, at den ikke bliver belastet over 24% af den tidligere belastning?
b) En IPE er meget følsom overfor det fænomen, der hedder kipning, dvs. en sideudknækning (specielt, hvis den, som dine billeder viser, er belastet på toppen) - hvis du tager en tynd plastik lineal, holder den fast i hver ende, mens den er på højkant og får en ven til at trykke ned på midten, så vil du se fænomenet; den vil knække ud til siden. Når en IPE spænder langt, er bæreevnen mht. bøjning ikke udtømt, men den vil bryde ved et instabilitetsbrud, hvor den knækker ud til siden (kipning).
c) Når du forøger spændvidden, så forøger du også nedbøjningerne af dragerne. Nedbøjningerne afhænger af spændvidden i 4. potens, så derfor vil du få en forøgelse af nedbøjningerne på 3.3^4/1.6^4 = 18. Nedbøjningerne bliver altså 18 gange så store, som de var før. Dette kan have stor indvirkning på sekundære konstruktioner, som du risikerer skader og i værst fald brud på.

3) Ansvar
Du er ansvarlig for, at din bygning overholder bygningsreglementet. Det vil sige, at du skal sikre dig, at den er forsvarlig og sikker. Såfremt du ikke har dokumentation, hvor der er en anden, der tager ansvar for det (fx en rådgivende ingeniør), så vil din forsikring ikke dække, hvis konstruktionen skulle styrte sammen. Dette vil også være gældende, hvis du sælger din stald på et tidspunkt; så er du stadig ansvarlig, hvis taget skulle styrte sammen, og vil derfor også være erstatningsansvarlig både for personskader og bygningsskader. Det kan ruinere dig. Hvis en ingeniør har lavet beregningerne, så dækker vedkommendes rådgiveransvarsforsikring, og du skal ikke bekymre dig yderligere om det, såfremt konstruktionen er udført som specificeret på ingeniørens tegninger.

Så jeg vil klart råde dig til at kontakte en rådgivende ingeniør og bruge de 10-30.000,- kr. (afhængigt af, hvor kompliceret din konstruktion er) det koster at få lavet en sikker konstruktion. Alt andet vil være at gamble med helbred og økonomi.

Jeg vil anbefale dig at kontakte et mindre firma, idet de store firmaer er væsentligt dyrere ved mindre opgaver.
Hej JEP
Mange tak for et så omfattende svar. Det giver alt sammen bedre mening når man ser de tal som du kommer med. Og jeg kan se at du har fuldstændig ret med hensyn til ansvar og forsikring. Så - Hvis jeg skal have lovlige hestebokse er det jeg nødt til at finde en ingeniør...

Tak for svaret
  Vh
  Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis