dimensionering af stål søjler

Hejsa
Jeg skal til at lave 3 nye hestebokse i en stald med hvælvinger.
I loftet er der ca. 110cm mellem de tværgående IPE hvorimellem der er muret, derunder 2 langsgående IPE120 som understøttes af Ø120 søjler for hver ca. 250cm 
jeg er nødt til at fjerne de eksisterende bærende søjler.
De nye søjler vil komme til at stå indstøbt i nye skillevægge mellem boksene.
Dvs. at der vil blive ca. 330 cm mellem de søjler der kommer til at stå under de langsgående IPE-bjælker. Til gengæld for den øgede afstand vil jeg også sætte søjler op i frontværket af boksene. Disse vil så stå direkte op under de tværgående IPE
lofthøjden er ca. 250cm og de nye skillevægge bliver 130 cm. høje.
Spørgsmålet er nu dimensionen på de nye søjler.
Jeg havde tænkt at bruge 50x50x5mm. da det ville give et dæklag på 50mm beton på hver side i skillevæggene. (væggene skal være 15 cm tykke)
Men en kammerat mener bestemt jeg skal op i min. 80x80 og så evt kun 3mm gods.
da dette vil sikre en bedre stabilitet sidevejs.
Er der nogen der har kendskab til dette el ved hvor man finder en udbøjningstabel eller hvad sådan noget hedder?
Pt. bliver loftet ikke brugt men der skal dimensioneres så vi kan fylde op med halm el. hø  
Mvh. Carsten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vil jeg holde med din kammarat og det er da som minimum.
Hvor høj er søjlerne og hvad understøtter søjlerne. Jeg er klar over at du nævner IPE 120 men disse stålbjælker en del af en tagkonstruktion eller en etageadskillelse. Og i tilfælde af, at det var en etageadskillelse hvad bliver det anvendt til?

Men som udgangspunkt 50x50x5 er for slap. Jeg vil gå op til 80x80x5, især hvis højden er over 3 m.
Hej
Tak for svar
bygningen er hvad jeg kalder en traditionel gl. staldbygning med halmloft over stalden.
Trykket fra taget er ført ned på hvælvingene ca. 3m. fra ydermuren. - ned på de tværgående IPE lige over hvor den langsgående ligger nedenunder.
   
 Loft højden i stalden bliver ca. 250 cm. Jeg vil støbe de nye søjler ned i et punktfundament på ca. 50x50x50cm hvor overkant PF.. svarer til underkant gulv.
så søjlerne skæres på 3 m. og støbes 40 cm ned i PF. og 10 cm. gulv.
  
derefter vil jeg støbe skillevæggene op omkring søjlerne. væggene regner jeg med skal være 15cm. tykke og 130 cm. høje over gulv.  På den måde kommer de søjler der står under den langsgående IPE til at stå i en tværgående mur og de søjler der står under de tværgående IPE til at stå inde i langsgående mur.
 Frihøjden på søjlerne bliver dermed 120 cm mel. mur og loft 

Jeg fornemmer at det lyder lidt indviklet men jeg håber det giver mening 
Jeg har ikke lige sat mig ind i om man kan oploade billeder. hvis man kan vil jeg lige gøre det. så giver det måske lidt mere mening

Mvh. Carsten
så kom der lidt billeder på. . . . 
   hver boks vil blive 3 hvælvinge bred. og med en søjle i hver skillevæg og en på hver side af lågen i frontvæggen ud mod midtergangen kan jeg få en søjle under hver af de tværgående IPE hele vejen hen.     
Jeg kan se at jeg har skrevet forkert i mit første indlæg!!   Jeg skrev at der er 250 cm. mel. de nuværende søjler - der er kun 160 .......
Mvh. Carsten
Den type brandsikrede lofter plejer vel ellers at være dimensionerede til at være selvbærende?

Det pindeværk, der står der nu, kan vel næppe bære meget af loftets I-jern og teglbuer?

Jeg ville nok få en fagmand til at lave en statisk beregning af hele konstruktionen.
Annonce

Selvbærende............. deeeet ville jeg nok ikke satse på 


men du kan måske nok have ret i det med en fagmand 

vh. carsten
Haha, nu mente jeg ikke selvbærende i den buddhistiske forstand.

Men de langsgående I-jern, som danner bund for de murede buer, ligger da forhåbentlig med enderne solidt plantet i murene i begge sider.
Jeg har altså ikke meget fidus til pindeværket som bærende konstruktion her.
Sådan et muret loft er ret tungt!
Se nu fik vi tal på bordet!
Hej Carsten

Hvad ende du med at gøre? Jeg har en stald med samme konstruktion, så jeg meget interesseret i hvad du fandt ud af. Jeg kunne nemlig også godt tænke mig at minske antallet af understøtninger. Har du fået nogen til at regne på det?

Mvh Jacob
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis