Problemer med nyt naturgasfyr - frustreret!!!

Vi har fået installeret et nyt naturgasfyr omkring årsskiftet 13. Grunden til det var, at det gamle fyr tabte vand. Vores VVS'er sagde det sku skiftes. Som sagt så gjort. I samme omgang fik vi os en vandskade i køkkenet som nu er udbedret. Af varmefordeler har vi istedet for radiatorer wanpan paneler som bedst kan beskrives som aflange radiatorer der kører langs gulvet. I køkken og stue. I de resterende rum har vi radiatorer. Panelerne er fra 80'erne ligesom det oprindelige fyr var.

Fyret har siden det blev installeret tabt tryk. Ikke meget, men det taber tryk. VVSeren har været ude ~ 10 gange og de kan ikke finde årsagen. Vi har netop fået lavet trykprøvning. Ingenting at komme efter. Dernæst lækagesporing. Ingen lækage.

I går fik jeg nok og ringede til firmaet som producerer fyret. Han var ude i dag. Han kunne intet finde. Han kom med den forklaring at wanpan panelerne optager ilten i vandet som fyret så spytter ud. Grundet deres alder sagde han. Han anbefalede os at skifte alle paneler og lægge gulvvarme.

Jeg står tilbage med en masse udgifter til lækagesporing, en VVS'er der mildest talt er pisse træt af os og et varmesystem der ikke fungerer. Hvis vi skal have lagt gulvvarme vil det koste over 100.000 kr. Og det nægter jeg, hvis det nu ikke panelere den er gal med.

Jeg aner ikke hvad vi skal gøre nu... Tænker også om der måske kan være en læk uden for huset op til forsyningen? Men aner intet om det.

Hjælp....
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har intet med det udvendige net at gører, faktisk må det ikke have en fast forbindelse til dit fyr, begrundelsen er at der må ikke kunne trykkes urent vand fra din keddel ud i friskvands forsyningen. Så er der en fast forbindelse så se at få det udskiftet.
Jeg tror de fleste gasfyr og almindelige fyr taber vandtryk efter hånden, det er min erfaring, både gas olie og brændsels fyr. Så vidt jeg lige husker skal gasfyrets tryk på kedlen ligge på et sted mellem 1,5 og 2 atm. hvis trykket bliver højere åbner en sikkerheds ventil og lukker vandet ud. Da jeg brugte gasfyr påfyldte jeg vand en gang om måneden i vinter perioden og ca. hver tredie i sommer månederne.
Nu skriver du ikke noget om hvor stort dit tryk er eller hvor stort tabet er ????
Ok tal - så er det med det udvendige da udelukket. Jeg prøver at holde et tryk på 1,5 - 2 bar. Der er forskel på hvor hurtigt vi mister tryk, men når jeg har tabt 1 bar fylder jeg på igen.
Vil prøve at tage et billede i morgen. Vi har boet her knap 2 år. Vi skiftede fyret fordi det gamle fyr også mistede vand. Alt skriger jo på en læk, men lækagesporing og trykprøvning har jo intet vist??
På et tidspunkt skiftede vvseren eet eller andet i fyret og der holdt trykket sig i 3 mdr. Hvis det mistede lidt så regulerede det sig automatisk op igen.
Annonce
Jeg kender nogle der engang havde samme problem, de endte også med at udskifte fyret til sidst. Det hjalp ikke. Efter flere år med frustrationer fandt man ud af, at en eller anden komponent i installationen var fejlmonteret eller vendt forkert. Der var ikke tale om en decideret lækage. Jeg hører lige om de kan huske hvad der var galt...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det kan være ekspansionen, der ikke virker. Blæreren kan have forkert tryk eller være punkteret. Det giver en udvidelse af systemets rumfang.
Ellers. Hvis anlægget er luftet ud, så er der én grund til faldende tryk, og det er at der forsvinder vand.
Alle mulige tåbelige forklaringer om, at panelerne optager ilt (eller andet) som fyret spytter ud er noget fordrukkent sludder og talen mod bedre viden. ´Panelerne har fungeret i 30 år, hvorfor skulle det pludselig begynde at optage ilt eller andet gennem panelerne? Helt alvorligt, så synes jeg du skal ringe til ham og sige at du ikke forstår hans forklaring og bede om at han skriver den i en mail.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det var det gamle fyr, der var utæt?
Det sagde VVS'en, men hvad med vandskaden i køkkenet? Hvorfra kom det vand fra?
Er den lækage fundet og udbedret?
Kan der være flere lækager i samme område (hvis det var en tæring i et panel eller rør kan der let være flere svagheder)?
Er ekspansionen underøgt for fejl?

Min kammerat havde for nogle år et lækageproblem i sit 80' hus.
Centralvarmerørene, som var af kobber, var lagt i leca-kugler under gulvet. Det gik godt i mange år, men da der på et tidspunkt (jeg husker ikke årsagen) kom fugt begyndte leca'en at æde kobberrørene. Enden på det blev, at der måtte trækkes nye rør i fodpanelerne i hele huset (forsikringen betalte så vidt jeg husker) Kunne det være noget tilsvarende her?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis expantionsbeholderen er defekt, kan det jo være, at den lægger vand ud gennem overtryksventilen, og den kan være tilkoblet afløb så man ikke opdager det.
Enig i at det kunne have været ekspansionsbeholderen, men da fyret er nyt sidder der højst sandsynligt også en ny beholder i denne. Jeg regner også med at fortrykket er i orden siden det er gasfyr producenten der har specificeret trykket. VVS'eren burde også fange denne elementere fejl hurtigt. Er bud kunne være forkerte pex rør uden iltbarriere? Men det er næsten umuligt at sige uden nogle billeder samt mere info om anlægs opbygning
Jeg synes også det med ilten, lyder som en søforklaring. For at smide ansvaret fra sig. Men jeg aner absolut _intet_ om det her, så han kan jo næsten bilde mig hvad som helst ind. 

Jeg tror ikke det gamle fyr var utæt - Det tabte vand og vi besluttede os for at skifte fyret. Inden det blev skiftet, fik vi vandskaden i køkkenet. Skaden blev udbedret og vi besluttede os for alligevel at skifte fyret, for det var jo over 30 år gammelt og noget lort for at sige det som det er. 

Vandskaden i køkkenet var eet af vores wanpan paneler som sprang. Vi har fået et nyt panel sat op. 

Jeg tror ikke forsikringen dækker, da der vel er tale om normal slidtage, hvis det er rørene den er galt med. 

Jeg synes bare det vil være underligt hvis det er fyret den er gal med, for:

1. Det er sprit nyt
2. VVS'er A har kigget på det omkring 10 gange og VVS'er B har kigget på det en enkelt gang. inden fandt fejl - Kan man ikke gå ud fra at de vil tjekke den beholder der hvis det er så lige til at det måske er den??
3. Det gamle fyr tabte jo også vand/tryk

Jeg synes derimod også det vil være underligt hvis der er en lækage da:

1. Der er lavet lækagesporing uden resultat
2. Der er lavet trykprøvning uden resultat

Det mest frustrerende er, at vi godt vil igang med at renovere yderligere. Men hvis vi begynder at sætte vores gange i stand, sætter nyt køkken i eller hvad ved jeg, risikerer vi, at vi skal have det hele op igen, hvis/når der er tale om en lækage. Omvendt kan vi vendte i evigheder på at en eventuel lækage springer op og aldrig komme videre med vores planer, hvis det i virkeligheden er fyret den er gal med. 

Summasummarum så synes jeg det er ufatteligt at det åbenbart ikke er til at finde ud af, hvad fanden der er galt, endda med fagmænd på opgaven. 

Tak for jeres svar indtil videre - Stor hjælp! =)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis