Problemer med nyt naturgasfyr - frustreret!!!

Vi har fået installeret et nyt naturgasfyr omkring årsskiftet 13. Grunden til det var, at det gamle fyr tabte vand. Vores VVS'er sagde det sku skiftes. Som sagt så gjort. I samme omgang fik vi os en vandskade i køkkenet som nu er udbedret. Af varmefordeler har vi istedet for radiatorer wanpan paneler som bedst kan beskrives som aflange radiatorer der kører langs gulvet. I køkken og stue. I de resterende rum har vi radiatorer. Panelerne er fra 80'erne ligesom det oprindelige fyr var.

Fyret har siden det blev installeret tabt tryk. Ikke meget, men det taber tryk. VVSeren har været ude ~ 10 gange og de kan ikke finde årsagen. Vi har netop fået lavet trykprøvning. Ingenting at komme efter. Dernæst lækagesporing. Ingen lækage.

I går fik jeg nok og ringede til firmaet som producerer fyret. Han var ude i dag. Han kunne intet finde. Han kom med den forklaring at wanpan panelerne optager ilten i vandet som fyret så spytter ud. Grundet deres alder sagde han. Han anbefalede os at skifte alle paneler og lægge gulvvarme.

Jeg står tilbage med en masse udgifter til lækagesporing, en VVS'er der mildest talt er pisse træt af os og et varmesystem der ikke fungerer. Hvis vi skal have lagt gulvvarme vil det koste over 100.000 kr. Og det nægter jeg, hvis det nu ikke panelere den er gal med.

Jeg aner ikke hvad vi skal gøre nu... Tænker også om der måske kan være en læk uden for huset op til forsyningen? Men aner intet om det.

Hjælp....
Vi har fået installeret et nyt naturgasfyr omkring... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forresten ->

Kan der godt være tale om en lækage der er så lille, at den ikke kan spores??

Jeg smider et billede op af fyret i aften. Jeg sender også VVS'eren med søforklaringen en mail, hvor jeg beder om hans forklaring på skrift.
Nu er jeg jo født under en mistroisk stjerne, og derfor mistror jeg alt og alle, når noget ikke virker.
At VVS A har kigget på det 10 gange får min alarmklokke til at ringe, for han burde have fundet fejlen i 1. eller 2 forsøg.
At fyret er sprit nyt er ingen garanti for at det er i orden.
At ekspansionen er en simpel og i grunden ret ligefrem fejlmulighed er ikke ensbetydende med, at den er blevet kontrolleret.

Har I skjulte rør? Så kan lækagen være et sted I ikke kan se.
Hvis vi nu -bare for tankeeksperimentets skyld- siger at der ikke er luft i "ballonen" i ekspansionstanken, så vil et vandtab på under 0,25 dl afstedkomme et betydeligt trykfald. Og tilsvarende vil en tilførsel af samme mængde bringe trykket gevaldigt op. Derfor bør det første der checkes være ekspansionsbeholderen.
Vår vandet i systemet varmes op udvider det sig, og er ekspansionsbeholderen ikke i orden vil trykket stige og vandet vil smutte ud af den mindste lækage eller af overtryksventilen. Når temperaturen igen falder vil trykket falde, og da ekspansionebeholderen stadig ikke virker vil trykket falde.

Som et lille eksempel på, hvor meget vandet udvider sig:
Lad os sige at dit anlæg rummer 150 liter.
Temperaturen i systemet hæves med 20ºC
Fra en fysiktabel kan findes, at vand har en udvidelseskoefficient på 0,00018
Forøgelsen = 0,00018*150*20 liter = 0,54 liter.

Det er rigeligt til at afstedkomme trykvariationer og vandtab, hvis ikke ekspansionen er i orden. Ikke at jeg siger at det partout er der hunden ligger begravet, men blot for at illustrerer, det mulige problem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg tænkte på - hvis der nu er en lækage, og man laver en lækagesporing. Hvis man eksempelvis har slået gulvarmen fra på badeværelset (skruet ned), og det er der der er en læk, vil man så kunne se det på sporingen eller vil den være skjult, nu man har slukket for varmen?! Ja sikkert dumt spg.

Og - hvis der er en læk på badeværelset, og man slår gulvarmen fra (altså skruer ned) vil lækagen så stadig påvirke trykket eller vil trykket så holde??
Jeg vil få en anden VVS'er til at skifte eksp. Beholderen....

Vi har skjulte rør ja, men har jo fået lavet lækagesporing
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis